sr Pon - Pet 09:00 - 17:00 office@ntpark.rs 011/3370-951

Орен Симаниан, оснивач и генерални партнер Colosseum Sport Israel – Србија има велике могућности за иновативне подухвате у спортској индустрији

О спорту ће се овог маја у Србији говорити мало другачије – са технолошког аспекта, значају иновација и спортских технологија. Разлог за то је њихова растућа примена и иницијатива Научно-технолошког парка Београд да у сарадњи са израелским Colosseum Sport покрене први програм подршке иновацијама у спорту – Colosseum Sports Tech Serbia.

Пријаве за програм који настоји да повеже релевантне играче у sport-tech индустрији и обезбеди подршку стартапима у раној фази развоја почеће 6. маја, а које су потребе индустрије, трендови и начини на које технологија прожима ову област, биће речи на Sport Tech Summit-у 15. маја у НТП Београд (своје место можете резервисати ОВДЕ).

У сусрет узбудљивом периоду, своје утиске са нама дели Орен Симанин, оснивач израелског Colosseum Sport. Као дугогодишњи предузетник и оснивач СтарТАУ на Универзитету у Тел Авиву, са истовремено више од две деценије искуства фудбалског судије, Орен зна како да тимови што боље искористе Colosseum Sports Tech Serbia за даљи развој својих идеја, као и на ком терену има највише простора за иновације у спорту.

Шта вас највише радује у вези сарадње са НТП Београд на програму Colosseum Sports Tech Serbia?

– Веома сам узбуђен због прве овакве спортске иницијативе у Србији коју радимо са најзначајнијим технолошким парком у земљи. Једна од ствари која ме највише радује јесте могућност окупљања целокупног  спортског екосистема око иновација и технологије. Мислим да у Србији постоје велике могућности за подстицање иновативних подухвата у спортској индустрији, а удруживање снага за НТП Београд ће омогућити локалним тимовима да се укључе и започну пројекте из области спорта и технологије. Са нестрпљењем очекујем да видим резултате тога.

Шта мислите да је потребно да би се створио динамичнији sport-tech систем у Србији? Како нам искуство Израела може бити од користи?

– Стварање динамичног sport-tech система подразумева удруживање спортске индустрије како би се искористиле могућности које стварају иновативни предузетници и стручњаци из области технологија. Спортске организације такође морају да подстичу иницијативу кроз отворене иновационе процесе и мислим да ће Colosseum Sports Tech Serbia бити ушраво кључни фактор у стварању динамичнијег спортског технолошког система.

У том смислу, наше искуство и експертиза које смо стекли кроз много година развијања стартапа и са којима смо постигли међународни успех, могу помоћи у интеграцији и пробоју технологија у традиционалне индустрије. Конкретно, гледајући спортско технолошко окружење, Израел не само да је показао изузетну способност у осмишљавању нових технолошких решења за свет спорта и способност њиховог извоза у међународни систем спорта, већ је такође успео да створи динамичан sport-tech систем који наставља да подстиче раст стартапа. Colosseum има запажену улогу у овом успеху и са нестрпљењем очекујемо примену научених лекција у Србији.

Какву врсту подршке ће добити одабрани тимови у оквиру Colosseum Bootcamp?

Colosseum Bootcamp ćе прво пружити обуку одабраним тимовима како би им помогао да разумеју и примене основе изградње стартапа. Практичне радионице и студије случаја cће чинити суштински део, заједно са подршком у дефинисању мапе пута и прекретница у пројектима одабраних тимова. Colosseum Bootcamp cће затим спојити тимове са домаcћим и међународним менторима који cће тимовима пружити своју стручност и дугогодишње искуство. Ментори долазе из спортске и технолошке индустрије и сви имају одличне референце у погледу изградње бизниса и иновативних подухвата.

Који би био ваш савет стартапима који се баве спортском технологијом а који желе да успоставе нове везе и контакте током Самита који ће бити централни догађај Colosseum Sports Tech Serbia?

– Саветовао бих да дођу спремни, са премљеном “брзом презентацијјом” и знањем о гостима и учесницима који присуствују догађају. Ако покрећете sport-tech стартап, увек је важно размишљати о изазовима са којима се спортске организације тренутно суочавају како би им се што боље приближили и створили везе. Такође бих предложио свима да буду спремни да слушају и уче од стручњака из индустрије кроз неформалне разговоре током догађаја. Colosseum Sports Tech Summit је одлична прилика за упознавање са водећим домаћим и међународним лидерима из индустрије спорта и технологија и мислим да ће, осим што ће чути много корисних ствари,  sport-tech стартапи на овом догађају моћи да дођу и до пословних прилика.

На основу искуства Colosseum-а, које спортске области су најподложније за технолошке иновације?

– Ако постоји једна ствар коју смо научили током година то је да свака област спорта може бити “угрожена”! Учинак спортиста, област преноса и емитовања догађаја, стадиони или навијачи – све је отворено за технолошке иновације. Из нашег искуства видимо да се на пољу медија и радиодифузије појављују многа решења која потпуно редефинишу производњу и дистрибуцију спорта – аутоматска продукција, пружање услуга путем мрежа електронских комуникација (ОТТ), виртуална и проширена стварност и слично. Ако говоримо о  перформансама, технологије као што су вештачка интелигенција и аналитика података континуирано мењају тренинге и обуке спортиста. Исто важи и за навијаче који се на нове начине улићу у спортске садржаје, а и сам доживљај спорта постаје другачији у објектима који захваљујући технологији постају “паметнији”.

Која технолошка иновација jе за Вас  имала највeћи утицај на спорт до сада?

– Рекао бих да технологије понављања снимака и даље остврују велики и значајан утицај на спорт. Оваква технологија се користи у телевизијским преносима  још од раних шездесетих, али је последњих година напредак на том пољу довео до револуције у игри. НФЛ од 1999. године предводи пут у преласку на потпуно нови систем челенџа, што су одмах преузеле и остале америчке спортске лиге (НБА, НХЛ, МЛБ). Након “hawk-eye” технологије у тенису, фудбал је недавно трансформисан доласком VAR технологије (video assistant referee) која је први пут употребљена на Светском првенству 2018. Из перспективе емитовања, нове технологије, као што је 3D Replay (који је креирао израелски стартaп кога је купио Интел 2017. године) стално побољшавају искуство гледања.