Вебинар Raising Talks - Лазар Стојковић и корисне стартап лекције из искуства у Србији и Америци - Naučno-tehnološki park Beograd

Vebinar Raising Talks – Lazar Stojković i korisne startap lekcije iz iskustva u Srbiji i Americi

Naučno tehnološki park u Beogradu tokom cele 2021. organizuje seriju edukativnih vebinara Raising Talks u kojima gostuju uspešni staptap osnivači, a Lazar Stojković serijski preduzetnik i mentor koga svaki startap tim može samo poželeti, bio je naš gost  na online event-u 27. maja.

Nakon uspešnih startapa u Srbiji i Americi, Lazar otvoreno deli iskustva o temama koje za startap mogu da naprave razliku između uspeha i neuspeha. Sa lakoćom se kretao u različitim industrijama: od digitalnih medija, preko e-commerce rešenja, tehnoloških inovacija u oglašavanju i novih digitalnih proizvoda, pa sve do osnivanja uticajne internacionalne zajednice srpskih preduzetnika.

Biti spreman na pivot može značiti i uspeh vašeg startapa

Pre nego su veliki i mali ekrani na dodir postali deo naše svakodnevice, jedan od Lazarovih prvih startapa – Touché Solutions, ponudio je srpskom tržištu izloge osetljive na dodir kao i bluetooth rešenje putem koga su brendovi mogli da šalju poruke u opsegu i do 300 metara potencijalnim kupcima. Prvi klijenti kojima je ovaj proizvod bio namenjen su bile banke. Uz tehničku podršku Energodate, sve je zvučalo kao sjajan početak, međutim desila se 2008. godina i svetsko tržište je kolabiralo. Pivot je bilo jedino rešenje- uradili su jedno generalno zipovanje i od celog izloga kao fiksnog proizvoda napravili prenosivo, modularno interaktivno staklo koje je mogao bilo koji brend da koristi. Tako su sebi obezbedili klijente kao što su KFC, Telenor i British Amercan Tobacco.

Lekcija za startape: Slušajte šta vam tržište poručuje. Pivot nije poraz, već može da znači da će vaša kompanija preživeti krizu, a možda čak pronaći novo tržište.

Budite otvoreni za neočekivane izvore finansiranja

Bluetooth proximity advertising rešenje je Touché Solutions razvio u partnerstvu sa klijentom čije potrebe su bile dosta zahtevnije od onoga što su postojeći uređaji na tržištu nudili. Ono što je ovde drugačije je da je ovaj pivot u okviru razvojnog dela ponude dogovoren da bude finansiran od strane klijenta. U slučaju Wannabe Magazine-a, u prvoj godini poslovanja su novac sakupljali organizacijom brendiranih žurki. Kapital su uložili u unapređenje dizajna i kreiranje online prodavnice. Tek kasnije su počeli zaista da zarađuju kao medij.

Lekcija za startape: Fleksibilnost u razvoju proizvoda u ranoj fazi jednako je važna i kada se radi o izboru finansiranja startapa. Novac može doći iz neočekivanih izvora, na primer – od klijenta.

Spremite se za najbolji scenario

Lazar ističe da je pred slovenačke investitore, Wannabe Magazine izašao sa čistim poslovnim knjigama, jasnim podacima i planovima. Zainteresovani da uđu na srpsko tržište preko medija koji ima potencijal, investitori su bili spremni da plate realnu cenu. Interesantno je da su se nekoliko meseci pre toga, Lazaru potencijalni domaći kupci smejali smatrajući da je cena, za koju se njegova trećina udela u Wannabe-u na kraju i prodala, smešno visoka.

Lekcija za startape: Spremite se za najbolji scenario – imajte sređene podatke, jasne projekcije, čiste poslovne knjige i realnu cenu svog startapa ili udela u istom.

Inovaciju koče dinosaurusi kojima je udobno (i koji se plaše “novotarija”)

Fantasia Online , prodavnica igračaka i igara je bio prvi e-commerce za dečje igračke i igre u Srbiji 2005. godine. Najveći kamen spoticanja nisu bili korisnici koji su želeli ovu uslugu (isporuku na kućnu adresu kao i kupovinu kvalitetnih proizvoda u svim gradovima u Srbiji), već banke koje nisu bile spremne da se bave online plaćanjem.

Dinosauruse ne možete pobediti, ali ih možete zaobići

Izgleda da svako tržište ima svoju vrstu dinosaurusa. Tako je američki startup Super (od Superintendent, odnosno – domar) nastao kao rešenje problema zastarelog modela osiguranja (eng. home warranty). Kada kupite ili prodate nekretninu, sa njom uglavnom ide i osiguranje kućnih aparata i sistema kao što su strujne i vodovodne instalacije. Međutim, kada je vam je zaista potrebna popravka koju bi to osiguranje trebalo da vam pokrije, pred vama su sati čekanja na kol centru, majstori na koje se čeka nedeljama, i drugi elementi birokratskog horora. Kako cela industrija nije imala interes da se pokrene iz 20. veka, startap Super je sa pretplatom, prebacivanjem svih procesa na internet, učinio sve bržim i transparentnijim i rapidno osvajao tržište. Dinosaurusi su bili u panici, a Super je sada prisutan u 5 država i podigao je poslednju rundu od 50 miliona dolara. Lazar je bio zaposleni broj 2 u ovom startapu.

Lekcija jedan za startape: Kada ne možete da ih pobedite – zaobiđite ih i prokrčite svoj put. Ukoliko vidite da postoji problem koji je lako rešiv vašim proizvodom – rešite ga.
Lekcija broj dva: Kada vidite da neko kreira perspektivan proizvod, razmišljajte kao investitori – pridružite se tom timu u ranoj fazi i gradite sa njima.

Na razvijenom tržištu (skoro) sve postoji kao servis

Najveći kulturološko- poslovni šok koji je Lazar doživeo u Americi bilo je to što nije morao da na svakom koraku krči sebi put. Na primer, na razvijenim tržištima puno toga što vam je potrebno već postoji kao servis. Na primer- ako je vaš startap u munjevitom razvoju trebaće vam neko da vam kreira procese poslovanja i organizacije tima. Fractional menadžera u Americi možete iznajmiti po satu, odnosno prema potrebi za različite pozicije, pa čak i za poziciju CFO-a. Osim toga, podići veći inicijalni kapital je jednostavnije kada već postoji istorija uspešnih poslovnih priča i ulaganja u inovatore.

Ovde treba zastati i osvrnuti se na to koliko je sada startapima u Srbiji lakše, jer postoji startap scena, zajednica, investitori, coworking prostori za zajednički rad i razmenu ideja, tehnološki mediji kao i programi rane podrške startapima kao što je Raising Starts. To nije postojalo kada je Lazar počinjao 2005. godine.

Kada ste na rolerkosteru razvoja startapa, više nego korisno je da vam iskusni preduzetnici skrenu pažnju na konkretne stvari koje možete da primenite brzo i efikasno. Prenosimo nekoliko koje je Lazar podelio sa slušaocima:

Vaš startap ne živi i ne umire preko proizvoda već kroz distribucione kanale
Da li vam je ovo iznenađujuće? Lazar je ovu krilaticu usvojio kada je bio mentor u globalno najaktivnijem investicionom fondu za startape u ranoj fazi- 500 Startups. Distribucioni kanali su ono KAKO vaš proizvod stiže do kupaca. Kao dobar primer daje priču o Dropbox-u kome su proricali fejl, jer “tako nešto može svako sebi u Linux-u da napravi”. Međutim, ono čega kritičari nisu bili svesni je da za taj proizvod postoje distribucioni kanali i segmenti korisnika koji su ga jedva dočekali i ostalo je istorija. Vrednost kompanije Dropbox je danas 11.78 milijardi dolara.

Perfekcionizam je neprijatelj urađenog. Lansirajte nešto što pre.
Tvrdi da je upoznao mnoge osnivače koji izgube previše vremena usavršavajući proizvod koji nikada nije video tržište. U međuvremenu, neki “polu-završeni krš” izađe brže i pokupi korisnike i njihov proizvod postane nepotreban. “Biće vremena za ulepšavanje kada pronađete skalabilan biznis model i imate svoje korisnike”, poručuje Lazar.

U ime brzine lansiranja proizvoda, skratite vreme kodiranja vašeg MVP-a
Buuble.io i no code pristup sada su već neka vrsta standarda o kojem se, kako mu se čini, u srpskoj zajednici ne govori dovoljno. Svoj poslednji poduhvat Dev Shopper, Lazar je pravio uz pomoć bubble.io i to samo za dva meseca! Iako se oglašava kao drag&drop kreator, da biste iskoristili sve mogućnosti ove platforme potrebno je ozbiljnije znanje programiranja za veb. Međutim, nemojte da vas to obeshrabri – čak i da provedete vreme učeći kako se koristi (ili date vašem developeru da prouči) ušteda vremena izrade je neprocenjiva.

Serbian Entrepreneurs i moć zajednice

Nakon što je stigao u San Francisko u kojem tada nikoga nije poznavao, pa do sada prošlo je devet godina. U to vreme, zajedno sa uspešnim preduzetnicima lansirao je zajednicu Serbian Entrepreneurs koji su povezani ne samo činjenicom da su zemljaci već zajedničkom vizijom da gaje, povezuju i guraju napred perspektivne srpske startape unutar njihove mreže, ali i van nje. Ako ste čuli da je Srbija nalazi na Apple Store, da koristi Apple Pay, da srpski developeri mogu da budu plaćeni za aplikacije koje prodaju preko Google Play Store, kao i da je uvrštena na Google Developers Roadshow, za to je odgovorno zalaganje baš ove zajednice. Serbian Entrepreneurs se staraju da Srbija bude na svetskoj preduzetničkoj mapi kao ravnopravan i interesantan igrač. Nakon posete Google predstavnika Srbiji, Lazar je nekoliko velikih pomaka sumirao u jednom tvitu:

Za kraj – Informišite se bitcoin-u i mogućnostima kripto finansiranje vašeg startapa

Nasuprot popularnosti i raznovrsnosti različitih kripto valuta, Lazar je bitcoin maksimalista. Ističe da, budući da je bitcoin rešio pitanje skalabilnosti, i najmanje transakcije (plaćanje nečijeg rada u realnom vremenu ili jedne kafe u kafiću) između dve instance mogu da se rade (skoro) bez troškova. Savet je da se informišete o Lightning Network- u – kako funkcioniše i da li može biti zanimljiv za vaš startap.

***
Lazar je podelio i resurse koji će vam pomoći na vašem startap putu. Pored korisnih linkova, iskoristite ovaj trenutak i pročitajte knjigu The Sovereign Individual koja je, po Lazarovim rečima, jedna od najvidovitijih knjiga vezanih za društvo i tehnologiju.

https://devshopper.com/

https://www.serbianentrepreneurs.com

https://bubble.io/

https://twitter.com/lazarstojkovic

Ceo vebinar pogledajte OVDE.

Sledeći vebinar u okviru Raising Talks startap platforme je 17. juna 2021. i pričaćemo o novoj tehnologiji meda koja čuva pčele. Osnivač ovog startapa je još jedan serijski preduzetnik sa trenutnom adresom u Silicijumskoj dolini – Darko Mandić.

Raising Talks vebinari realizuju se u okviru Raising Starts programa podrške startapima u najranijim fazama razvoja. Program sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd, uz podršku Vlade Švajcarske, u okviru projekta “Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova”.

Autor: Katarina Popović, osnivačica Pitch Bitch Consultancy i trener startapa za javni nastup