U susret drugom ciklusu Raising Starts programa za startape, upoznajemo vas sa kompanijama podržanim u prvom – 13 kompanija dobilo je stručnu podršku za razvoj biznisa, rad 1 na 1 sa svojim mentorom, konekcije i finansijsku podršku do 15.000 CHF za ubrzan razvoj inovativne ideje i proboj na globalno tržište. Novi poziv stratap timovima i kompanijama za učešće u Raising Starts programu – uskoro!
Inovacije na polju gejminga ne garantuju uvek i uspešan plasman na tržištu, ali ako se pronađe balans dobrog sadržaja i inovacije moguće je ostvariti veliki uspeh. Mad Mage Games tim razvija plaftormu koja se bazira na kreativnosti korisnika, omogućavajući im da, bez kodiranja i učenja programskog jezika, stvaraju svoje svetove, avanture i priče u trodimenzionalnom prostoru. Za to su dobili i punu podršku programa Raising Starts, a naučeno i vredan rad sa mentorima na programu, rezultirali su podizanjem nove investicije – granta Fonda za inovacionu delatnost.
Svoju preduzetničku avanturu u razvoju Fantasy Engine platforme, u razgovoru za naš blog dele Ana Irga i Uroš Panić, dva člana ovog vrlo multidiciplinarnog tima koji spaja ljubav prema žanru epske fantastike i želja da taj žanr unaprede.
Svet gaming-a je poprilično šarenolik. Šta je bio pokazatelj da postoji potreba za vašim proizvodom na tržištu?
Gaming kao celina obuhvata veliki broj znatno različitih žanrova, svaki sa drugačijom ciljnom grupom i zahtevima, što za igrače, što za developere. Kako bi se pristupilo bilo kom žanru i kako bi se napravio proizvod koji će biti prihvaćen od strane zajednice istog, potrebno je dosta predznanja od strane tima zato što potrošači radije troše svoj teško zarađen novac na naslove poznatih izdavačkih kuća i uvek imaju zadršku prema novajlijama na tržištu. Naš tim je već dugo u sferi igara uloga i fantazije, bilo to kroz igre poput Warhammer, GURPS i D&D ili čitanje knjiga, te dobro poznajemo srž i materiju tržišta kojem pokušavamo da pristupimo. Naime, baš zbog tog iskustva koje smo prikupili kroz godine uživanja raznovrsnog sadržaja uočili smo da postoji velika potreba za platformom koja igračima može pružiti da se maksimalno unesu (immersion) u igru i omogućiti im da svoje svetove, koje su do sada mogli da vide isključivo kao 2D prezentaciju uz pomoć onlajn alatki kao Roll20 ili pak isključivo kroz maštu, pretoče u neverovatne 3D svetove koje na kraju mogu i da podele sa svojim prijateljima. Razni slični projekti koji su okušali svoju sreću na platformama kao što su Kickstarter ili IndieGogo skoro uvek su prošli odlično, prikupljajući velike svote novca, prevashodno ljudi, koji će im po objavljivanju postati i korisnici. Nijedan projekat do sada objavljen nije sadržao nivo detalja i modabilnosti koje mi planiramo da omogućimo, što nam uliva nadu da će zajednica dobro prihvatiti našu ideju.
Kako biste najjednostavnije objasnili kako funkcioniše vaša platforma?
Naše interaktivna platforma nudi igračima mogućnost da uz pomoć našeg engine-a, bez potrebe kodiranja i učenja programskog jezika, stvaraju svoje svetove, avanture i priče nalik onima koje igraju za svojim stolovima. Cilj nam je da jednostavnost pristupa i lakoća korišćenja našeg korisničkog interfejsa omogući igračima da sa lakoćom i u kratkom vremenskom roku stvore fantastična okruženja, kako bi se što pre upustili u igru i podelili svoje priče sa prijateljima. Fokus našeg rešenja je u modabilnosti kao i fleksibilnosti modifikovanja sveta u realnom vremenu, dok su igrači povezani na server, što zauzvrat pruža neprikosnoveno igračko iskustvo. Korisniku su ponuđena dva moda – takozvani “Gospodar Igre”, koji može da oblikuje teren, postavlja objekte i građevine na isti i da onda, uz pomoć našeg olakšanog sistema skripti, unese automatizaciju u svoju igru. Korisnik takođe može zauzeti ulogu igrača, koji će taj svet i proživeti iz prve ruke.
Kako sve ovo unapređuje doživljaj i iskustvo korisnika?
Imajući u vidu da su trenutno jedino dostupne alternative rudimentarne 2D internet stranice, kojima se može pristupiti samo uz pomoć pretraživača i koje isključivo nude “tablu” za igranje i tokene za vizualizaciju,“Fantasy Engine” uvodi uočljivu i dugo očekivanu inovaciju u polje igara uloga, a pogotovo u domenu digitalnih usluga vođenja fantasy role-playing sesija. Pored toga što nudimo potpuno trodimenzionalan svet, koji omogućava igračima da se poistovete sa svojim avatarima u igri, nudimo i alatke za lako pronalaženje igara kao i digitalni prostor gde igrači mogu da provode slobodno vreme i upoznaju nove ljude sa sličnim interesovanjima.
Šta je bilo ključno da se uverite da ste u razvoju svoje ideje na dobrom putu?
Pre svega, bilo je potrebno uveriti se da je naše rešenje, kao takvo, moguće za izvođenje. U tome nam je najviše pomogao Naučno-tehnološki park Beograd kroz program Raising Starts i naši mentori, koji su bili uz nas na svakom koraku i koji su nam davali, kako tehničke, tako i logističke, organizacione i marketinške savete, bez kojih nismo sigurni da bismo došli do tačke gde jesmo sada. Drugu stavku, vezanu više za idejnu stranu našeg rešenja, morali smo da ispitamo direktno sa našim potencijalnim kupcima kao i sa ljudima koji imaju godine iskustva sa igrama uloga, kako bismo se uverili da ono što pravimo odgovara potrebama i željama zajednice. Da bismo ispitali tržište, morali smo da se distanciramo od naših predubeđenja i da pomno posmatramo promene u svetu društvenih i video igara. Imperativ nam je bio da se prilagodimo i adaptiramo jednom jako promenjivom i nepredvidivom svetu igara, ali i da ostanemo istrajni u našoj prvobitnoj ideji. Koristeći “Lean” metodologiju, vršili smo stalna ispitivanja naših potencijalnih kupaca, kao i prijatelja i poznanika što nam je ukazalo na mnogobrojne propuste koje sami ne bismo uočili. Posledično, ova ispitivanju su nam omogućila da ispitanike upitamo za njihove ideje, što nam je pomoglo u koncipiranju novih mehanika.
Koliko je razvoj gaming startapa drugačiji od razvoja startapa u drugim oblastima? U kojoj meri je krativnost ovde presudna?
Rizik je definitivno najveća razlika između običnog i gaming startapa. Kroz razgovore sa investitorima, uvek se javljala tema izrazito visokog rizika zbog kojeg se dosta VC fondova i investitora suzdržava da investira u mlade gaming timove. Iako je tržište iz godine u godinu sve veće, bilo to po broju korisnika ili sveukupnog kapitala, gaming je i dalje tema koja je često strana investitorima, koji bi radije da imaju sigurniji povraćaj novca, nego da ulože u nešto što naizgled deluje profitabilno, ali je van njihove zone prijatnosti i struke. Pored ovog problema, jedna od najvećih prepreka na putu mlade gaming firme je činjenica da moraju imati završen prozvod da bi od njega dobili novac. Često, ovaj proces može trajati mesecima pa čak i godinama sa neizvesnim ishodom. Na svu sreću, danas postoje razni načini da se igra proda unapred, pre nego što je završena (Kickstarter) ili da se igra plasira na tržište dok proces razvijanja i dalje traje (Early-Access programi).
Kreativnost je zasigurno jedna od najtraženijih i najcenjenijih osobina u gaming-u. Zbog veličine tržišta i broja naslova koji se redovno izdaju, jasno je da često dolazi do prezasićenosti određenih žanrova, što može da dovede do opadanja i stagnacije broja korisnika i interesovanja. Kreativni i inovativni pristup žanrovima može da bude, i često jeste, ono što određeno rešenje progura na tržištu i skrene pažnju široj zajednici. Posvetili smo mnogo vremena razvijajući inovativne pojedinosti našeg rešenja i pokazalo se da kreativnost, domišljatost i mašta uvek pretvore naše inicijalne ideje iz dobrih u odlične.
U kojoj fazi razvoja se sada nalazite?
Trenutno smo pri kraju našeg šestomesečnog procesa izrade MVP-ja. Počeli smo da spajamo sve što smo odvojeno radili: muziku, zvučne efekte, UI, 2D i 3D art u jednu celinu, koju ćemo moći da prikazujemo dalje i da razvijamo u alfu.
Gaming industrija je jedna od IT oblasti u kojoj vlada najveća konkurencija. Šta je to što je najveća snaga vašeg tima i što vidite kao svoj adut na ovom tržištu?
Naš glavni adut je kohezivnost i volja za uspehom tima, kao i različita životna iskustva koja nam omogućavaju da imamo stvarno širok dijapazon ideja. Mad Mage Games se sastoji od politikologa, matematičara, audio-vizuelnih dramskih umetnika kao i muzičara, što nam dozvoljava da problemima pristupimo u jednu ruku sa tehničke, a u drugu, sa više umetničke strane. Ono što nas stvarno od prvog dana spaja je naša ljubav prema žanru epske fantastike i želji da taj žanr unapredimo našim trudom.
U čemu vam je program Raising Starts najviše pomogao?
Raising Starts je bio katalizator formiranja našeg tima u strukturu koja jeste danas. Detaljne i informativne sesije sa veteranima i ekspertima svojih struka omogućili su nam bezbolan i jednostavan ulazak u korporativne vode, dok su nam pravne i finansijske lekcije olakšale najteži period za jedan startap – tranziciju iz startap tima prijatelja, okupljenih oko jedne ideje, u pravno lice koje sa sobom nosi niz pravnih i poreskih obaveza. Informacije koje su bile podeljene sa nama za vreme prve dve faze programa, a nakon toga za vreme individualnih mentorskih sesija, neprocenjive su i ne mogu se dobiti skoro ni na jednom drugom mestu. Revnosni tim NTP-a se potrudio da bude uz nas na svakom koraku razvijanja našeg preduzeća kao i naše poslovne ideje, i da nas usmereva u dobrom pravcu. Uz finansijsku podršku, uspeli smo da priuštimo potrebna sredstva i da višestruko ubrzamo rad na našem projektu, kao i da realizujemo pojedinosti za koje smo pre smatrali da će biti vrlo teške da se izvedu. Kao tim smatramo da su razvoju najviše doprineli naši tehnički i poslovni mentori sa kojima smo u redovnoj komunikaciji i koji su uvek bili tu da nas čuju i posavetuju.
Koliko vam je učešće u programu Raising Starts pomoglo do dođete do nove investicije, granta Fonda za inovacionu delatnost? Koje će biti dalje aktivnosti u ovom segmentu?
Sve što smo naučili tokom trajanja Raising Starts programa, pogotovu kroz prve dve faze, a nakon toga kroz individualne sesije, primenili smo kada smo koncipirali naš predlog projekta Fondu za inovacionu delatnost. Pomno smo pratili sva predavanja eksperata i zapisivali bitne činjenice, koje su se posle pokazale jako korisnim. Pravljenje “Pitch Deck”-a, budžeta, plana razvoja kao i samo pitc-ovanje poslovne ideje investitorima, bili su nam strani procesi i niko od nas nije imao prethodnog iskustva u tim poljima. Kroz kreativne i dobro zamišljene radionice u okviru programa, uspeli smo da nadomestimo nedostatak iskustva što se i odrazilo na naš uspeh prilikom apliciranja na konkurs Fonda za inovacione delatnosti.
Planiramo da nastavimo sa redovnim objavljivanjem dodatnog sadržaja za igre uloga i da nastavimo sa kontaktiranjem fondova i investitora. Naš plan je i da igru objavimo na “Kickstarter” stranici tokom sledeće godine, a nakon toga da je izdamo preko steam early access platforme. Na ovaj način bi postali znatno više finansijski nezavisni i omogućili sebi nesmetani dalji razvoj. Trenutno čekamo da se otvore novi javni konkursi i pozivi za investicije, a potencijalne investitore pronalazimo preko novoostvarenih kontakata iz NTP-a kao i preko našeg članstva u Serbian Games Association.
Šta je danas najvažnije za uspeh u gaming industriji? Kako u skladu sa tim planirate daljirazvoj, šta su vam prioriteti?
Najbitnije stavke za uspeh u gejming industriji su inovacija, sadržaj i potrebe tržišta. Inovacija na polju gejminga ne jemči uvek uspešno plasiranje na tržištu, štaviše često može da predstavlja i prepreku na putu ali ako se pronađe balans dobrog sadržaja i inovacije moguće je ostvariti veliki uspeh. Sadržaj je ono što definiše igru i zasigurno je najbitniji deo samog proizvoda. Potvrđeno je da se igre koje nude igračima slobodu i kreativnost bolje plasiraju od igara koje isključivo nude linearno iskustvo, te smo se mi opredelili da napravimo platformu koja će se bazirati na kreativnosti naših korisnika. Naravno, bitno je naznačiti da se proizvod mora smisleno prilagođavati potrebama korisnika tog tržišta i da se mora uložiti dosta vremena ne bi li se do tančina istražile želje i zahtevi potrošača kao i postojeća konkurencija i njihove mane i vrline. Naš plan je da se fokusiramo da sadržaj na našoj platformi bude što pristupačniji i da omogućimo korisnicima potpunu slobodu i sve alatke pri stvaranju svojih okruženja za igranje, dok uporedo istražujemo i motrimo na fluktuacije tržišta.
Koja tržišta su vam primarna u izvoznim planovima i zašto baš njih vidite kao najveću šansu?
Naše tržište obuhvata zemlje engleskog govornog područja, uključujući i Skandinaviju i Nemačku. Najpre, odlučili smo da se fokusiramo na Sjedinjene Američke Države i Veliku Britaniju zbog već potvrđenog uspeha igara uloga, bilo to u formi društvenih ili video igara. Naš prethodni uspešni projekat pod imenom “Heist of the Mad King’s Jewel”, suplement za igru uloga pod imenom “Dungeons&Dragons”, najbolje se plasirao u ove dve države, te smatramo da bi izlaskom na isto tržište naše rešenje doprelo do najvećeg broja potencijalnih kupaca.
Program Raising Starts realizuje se uz podršku Vlade Švajcarske, u okviru projekta “Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova”. Program sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd, u partnerstvu sa Naučno-tehnološkim parkom Niš i Naučno-tehnološkim parkom Čačak.