Интегришите IP у своје пословне циљеве - Зашто је важна заштита интелектуалне својине? - Naučno-tehnološki park Beograd

Интегришите IP у своје пословне циљеве – Зашто је важна заштита интелектуалне својине?

Јединственост и оригиналност производа или услуге коју нуде, једни су од основних фактора који једно привредно друштво истичу у односу на стотине сличних производа или услуга доступних на тржишту. Средња и мала привредна друштва (SME) а посебно стартупи, морају да створе име на тржишту, како би се такмичили са великим корпорацијама, које су потрошачима добро познате. Тада интелектуална својина (IP) ступа на сцену.

Заштити идеју

Већина стартапа не схвата моћи IP-а, тако да питања интелектуалне својине једноставно пребацују на дно буџета, ако су уопште укључена у буџет. То је зато што већина оснивача стартапа мисли да IP није пресудан за валидацију производа или привлачење средстава инвеститора. Погрешно. Када развијате иновативни производ или услугу, имате концепт, прототип, развијен пословни модел и сл , могу се наћи и они који ће желети да “дуплирају ваш успех” и продају ваше идеје као своје. У зависности од индивидуалних околности, ваше оружје у тој борби, могу бити патенти, жигови, индустријски дизајн или ауторска права – што све покрива различита подручја и права интелектуалне својине. Они се могу користити да спрече конкуренте или било кога другог да користи ваше идеје стварајући себи профит без вашег пристанка. Поред права интелектуалне својине треба заштитити и своје пословне стратегије, листе купаца, know how, као своју пословну тајну (тзв. “мека” права интелектуалне својине) и водити рачуна о нивоу поверљивости података које делите са потенцијалним пословним партнерима (у неким случајевима, у зависности од обима поверљивости информација и нивоа сарадње размотрите и потписивање Уговора о поверљивости тзв. NDA Уговор).

Значај права интелектуалне својине за стартапе и СМЕ може се сажети у следеће тачке:

  • Права интелектуалне својине дају подстицај ствараоцима да своје идеје претворе у производе;
  • Инвеститори су више наклоњени  стартапима који у свом бизнис плану имају и IP план;
  • Права интелектуалне својине су нематеријална имовина привредног друштва са новчаном вредношћу;
  • Права интелектуалне својине стварају поверење између привредног друштва и његових купаца, јер се могу поуздати у квалитет производа и услуга који имају заштићену интелектуалну својину.
  • Права интелектуалне својине омогућавају привредном друштву да предузме законске мере у случају кршења истих од трећих лица.

Лакше је него што мислите!

У почетку могу изгледати застрашујуће или дуготрајно, али заштита ваших IP права вреди времена и труда и није тако тешка као што можда мислите. Иако не можете заштитити саму идеју, можете заштитити средства којима идеју стављате у функцију, а то је оно што бисте заштитили помоћу интелектуалних права (IP).

Ауторско право 

Ауторско дело је оригинална духовна творевина аутора, изражена у одређеној форми, без обзира на његову уметничку, научну или другу вредност, његову намену, величину, садржину и начин испољавања, као и допуштеност јавног саопштавања његове садржине.  Ауторска дела могу бити фотографије, скице, модели, рецептуре, брошуре, као и рачунарски програми (software). Ово право траје за живота аутора и 80 година након његове смрти.

Жиг

Жиг је знак разликовања којим се идентификују извесне робе или услуге као оне које је произвела или обезбедила одређена особа или привредно друштво. Жиг је право, којим се практично штити изглед лога којим његов власник обележава своје производе и услуге на тржишту, тежећи да се на тај начин разликује од конкуренције.

Поред функције разликовања роба или услуга, још једна од битних функција жига јесте рекламна функција. Иако није законски термин, у речнику маркетинга, често се користе изрази “марка” и “бренд”, како би се што више нагласила рекламна функција жига. Колико је битна рекламна функција за самог титулара жига говори и истраживање, по коме једине две речи које су у свим земљама света разумљиве јесу “Coca-Cola” и “Ок”.

Жиг се региструје на период од 10 година, али уз редовно плаћање такси може трајати неограничено.

Патент

Патентна заштита пружа се проналаску, који представља иновативно решење за одређени технички проблем. Проналасци су заправо иновативна решења која служе задовољавању неке потребе која већ постоји у друштву (лекови, вакцине, уштеда електричне енергије, медицински уређаји и протокли за лечење одређене болести и слично). Патентна заштита служи да своме носиоцу обезбеди да искључиво он привредно користи свој проналазак, односно да израђује производе на основу њега, као и да употребљава и ставља у промет поменуте производе.

Најчешћа недоумица у пракси је да ли софтвер може бити заштићен патентом. Софтвер „као такав“ у Републици Србији, као и у већини земаља ЕУ не може бити заштићен патентом (USA је изузетак). Међутим, софтвер може да произведе неки технички ефекат који је индустријски применљив. Када се и штити патентом, заправо се не штити сам софтвер, већ најчешће уређај којим софтвер управља. Дакле, софтвер је део неког система, управља тим системом и захваљујући софтверу тај уређај ради на један нов, другачији, иновативнији начин. Пример из праксе би био читач путних и личних докумената.

Патентна заштита може трајати најдуже 20 година.

Индустријски дизајн 

Индустријским дизајном се штити спољашњи изглед неког производа. Индустријски дизајн је баш оно што чини неки предмет атрактивним и привлачним, његов физички изглед, стога је он допуна комерцијалној вредности производа и побољшава његов пласман на тржишту.

Индустријски дизајн може трајати најдуже 25 година.

Сумма суммарум

IP неће учинити ваш стартуп успешним, све док успешно не интегришете IP у своје пословне циљеве!

У дигиталном добу посебно, никада није било лакше приступити информацијама и шансе да нека идеја буде неовлашћено копирана су веће него икада. Управо због тога, стартапи би требало да на почетку свог пословања поред бизнис стратегије установе и стратегију заштите интелектуалне својине и тиме заштите своју конкурентност на тржишту.

Полазници програма подршке стартапима у најранијим фазама развоја Raising Starts, који Научно-технолошки парк Београд спроводи уз подршку Владе Швајцарске у оквиру пројекта “Технопарк Србија 2 – Подстицање извоза кроз развој технолошких паркова”, добиће посебну подршку и у области права интелектуалне својине, будући да представља један од главних  изазова са којима се стартап компаније суочавају. Подршка ће бити пружена у блиској сарадњи са Швајцарским савезним институтом за интелектуалну својину, који ће бити активан на програму и Заводом за интелектуалну својину Републике Србије.

О аутору: Јована Јоксимовић је адвокат који се правом интелектуалне својине бави дуже од шест година. Фокусирана је пре свега на рад са стартапима и MSP, кроз подршку у процесима индетификовања постојања интелектуалне својине, заштите интелектуалне својине, као и кроз састављање Уговора који се тичу преноса права интелектуалне својине на домаћем и међународном тржишту.