Wow faktor: Nećete morati da dajete udeo kompanije, a možete podići mnogo više novca nego klasičnom investicijom.
Naučno tehnološki park u Beogradu tokom cele 2021. organizuje seriju edukativnih vebinara Raising Talks u kojima gostuju uspešni staptap osnivači.
Jedno od najtežih pitanja na koja startap traži odgovor je kako da sebe finansira – ili kako da napravi novac? Novac naravno možete napraviti kada prodajete svoje proizvode ili usluge, ali šta da radite kada ste na početku i kada vam je novac potreban da biste kreirali upravo to što ćete ponuditi? Kovid je uobičajne teškoće finansiranja popeo za još nekoliko stepenica, tako da sada osnivači i osnivačice imaju teži zadatak i da dođu do korisničkog feedback-a, prvih rezultata i samih investitora.
Kripto svet, sa druge strane, kao da je imun na muke ovog – fizičkog sveta. Virtuelni svet kripto valuta jeste povezan sa stvarnim svetom ljudi i novca, ali ima potpuno različitu dinamiku i zakone. I baš tu se kriju nove mogućnosti za uspešno finansiranje startapa.
Uspeh Revuto startapa sa kripto finansiranjem
Razgovarali smo sa Vedranom Vukmanom, suosnivačem i CEO-om startapa Revuto
koji vam olakšava upravljanje pretplatama – nijedan servis više neće moći da vam uzme novac čak i ako zaboravite da ste se pretplatili ili uzeli besplatnu probu. Vedran je već u ligi serijskih preduzetnika, tako da je ispekao zanat sa različitim oblicima finansiranja i najpre je sa timom postavio radnu verziju proizvoda samofinansirajući se, a zatim je počeo da planira kripto finansiranje. Prodali su kripto tokena u vrednosti od 10 miliona dolara! Za to su im bila ključna dva koraka: stvaranje jake zajednice i ICO (Initial Coin Offering) na Cardano platformi.
Zajednica vam je osnovni kapital
I posle niza godina Facebook grupa i drugih okupljanja na različitim mrežama, kada pravite nešto novo, retko kada počinjete sa velikom grupom onih koji su već “kupili priču”. Takođe, imate toliko da radite da za zahtevan posao okupljanja i negovanja zajednice ljudi deluje kao da nikako nema vremena. Međutim, ako imate atraktivan problem koji rešavate i dobar način da nagradite svoje verne fanove, biće vam lakše da vas prate i podržavaju. Nakon što su im podaci kojima su imali pristup preko suosnivača pokazali koliki su zaboravljene pretplate ljudima problem, Revuto ih je okupio u interesantan referal program.
Revuto: Initial Coin Offering – ICO preko referral programa
Revuto je obećao ne samo da vam pomogne da putem virtuelne kartice kontrolišete sve pretplate već i da možete da zaradite ako uzmete Revu token koji je lansiran na Cardano platformi. Većina fintech kompanija (Revoult, Monzo i slični) kupuju korisnike gotovim novcem, što je odlična fraza, jer 25 EUR je gotovo u smislu da nikada ne može postati 30 EUR za mesec ili dva (ukoliko vi ne dodate 5), ali token ima potencijal za rast. Kada su kretali, Revu token još nije ni bio izrudaren i bilo je na zajednici da poveruje u taj potencijal i kupi tokene kada je objavljen ICO.
Kako ni iz čega stvoriti token?
Ova naizgled nemoguća misija je zapravo realna kada su kriptovalute u pitanju. Kada kreirate token na blokčejnu, to vas ne košta ništa. Sami određujete količinu, cenu tokena kao i broj decimala koje će imati. Kada je vaš token u pitanju, vi prodajete obećanje da će taj token vredeti.
Ono što je najteže je da se to zaista i dogodi. Kako je Vedran već dugo vremena u blokčejn zajednici, tvrdi da su Cardano podržavaoci poput horde vernih navijača, a Revu token je jedan od prvih projekata koji nije čekao da se na platform uvedu pametni ugovori. Prema Vukmanovim rečima: “Svima im je stalo da nešto uspe i kreiraju FOMO (Fear of Missing OUT) koji podiže vrednost tokenu i tako svi imaju više šanse da budu na dobitku.” Kripto im je omogućio i da imaju dva uspešna koloseka i više zainteresovanih – one koji će koristiti aplikaciju i Revu token, kao i one koji su tu samo zarad tokena.
Prednosti kripto finansiranja
Najvažnija razlika u odnosu na klasične investicione runde je – kada kripto finansirate startup, ne dajete procente svoje kompanije nikome. Rizik i dalje postoji – i to rizik od toga da ne uspete da stvorite potražnju i ne prodate dovoljno tokena. Zajednica koja pazari vaše tokene je i vaš najzdraviji kritičar: usmerava vas da napravite najbolji proizvod za tržište (ne samo nešto što vi mislite da je super). Ako se setite saveta da napravite nešto što će 100 ljudi stvarno da voli, ovde imate mnogo bolju situaciju: dobijate veliku grupu vernih navijača koja je investirala u vaš proizvod i koja će pričati i deliti informacije i pronositi vest dalje i više nego što biste vi ikada sami mogli i da isplanirate. Kako je količina kripto tokena ograničena (na primer – zna se koliko ukupno ima Bitcoina i neće ih biti više), njihova vrednost, ako se kreira potražnja, može samo da raste. Analogni novac je veoma sklon inflaciji, što nije slučaj sa kriptom.
I ono što zaista zaustavlja svaku diskusiju: količina novca koji možete sakupiti putem kripto finansiranja je daleko veća nego ijedna rana runda investiranja. Revuto je sakupio 10 miliona dolara i to u minutama.
Nekima kripto finansije mogu delovati kao lak novac
Napomena za svakoga ko se upušta u kripto finansije: ICO način finansiranja privlači puno onih koji koriste euforiju kada kripto tržište raste da nude različite nedovršene proizvode i prazna obećanja.
Jedan od odličnih primera za to je One coin prevara. Nažalost, takvih primera ima i oni iznose kripto finansiranje na loš glas. Međutim, to ne čini ovaj način finansiranja apriori lošim, naročito kada vam je potrebno da finansirate kvalitetan proizvod. Vedranovim rečima: Ljudi pamte kao slonovi- sve što obećate, važno je da zaista i realizujete.
Šta da radite kada potražnjom srušite wallet na platformi? Napravite svoj.
Kada gori kuća, startap osnivači se odlučuju na velike korake vezane za svoje proizvode, ponekad su to pivoti, a često i skretanja sa razvojnog puta. Tako je i Revuto zasukao rukave, nakon što su “pali” Cardano novčanici na koji su slali svoje pratioce da kupe Revu token i napravio svoj novčanik (crypto wallet) u okviru aplikacije. Uz napomenu da su se solidno potrudili da ga realizuju u tom trenutku, to je ključni dodatak njihovom korisničkom iskustvu i sigurnosti transakcija. Sada njihovi korisnici ne moraju da izlaze iz aplikacije kako bi plaćali Revu tokenom.
3 + 1 saveta osnivačima startapa
Nikada ne treba odustati.
Koliko god smo se naslušali raznih uspeha preko noći i brzih bogaćenja, taj scenario ne postoji. Mora da se stvori kritična masa iskustva i vremena da biste došli do pravog rezultata. Ako niste optimista, teško možete biti preduzetnik.
Nemojte da radite sve sami.
Pronađite ljude sa kojima možete da radite. Potrebno je da nađete suosnivače koji ne samo da će duplirati vaše napore već ih nekoliko puta umnožiti.
Potrebno je da imate dobar proizvod koji ljudi žele koristiti.
To je “teška” istina koja je zapravo vrlo jednostavna: i u slučaju kripto finansiranja kao i u svakom drugom biznisu, potrebno je da ljudi žele nešto da koriste ili da im rešava neki problem.
Poslednjih 10% je najteže
Najteže je imati gotov proizvod koji ljudi žele koristiti. Puno osnivača se sa ovim može identifikovati, sam Vedran kaže da do sada nije imao gotov proizvod. Drugim rečima: Nije gotovo dok nije gotovo (kao u pesmi Leni Kravica.)
U razgovoru smo se dotakli i poređenja potencijala i razlika nekoliko blokčejnova – (Ethereum, Polygon, Cardano i Bitcoin), osvrnuli na anegdotu Cardano vs Ethereum, kao i zanimljive priče o povlašćenim podacima koji su Revuto timu pomogli da razumeju zašto će njihov startup naići na dobar odziv.
Ceo razgovor pogledajte ovde.
Autorka teksta: Katarina Popovic, osnivačica Pitch Bitch Consultancy i trener startapa za javni nastup.
Sledeći vebinar u okviru Raising Talks startap platforme očekuje nas u novembru. Za mnoge korisne startup informacije, zapratite aktivnosti Naučno tehnološkog parka na Facebook, Instagram i LinkedIn mrežama.
Raising Talks vebinari realizuju se u okviru Raising Starts programa podrške startapima u najranijim fazama razvoja. Program sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd, uz podršku Vlade Švajcarske, u okviru projekta “Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova”.