U toku novog javnog poziva za Raising Starts program za startape, upoznajemo vas sa kompanijama podržanim u prethodnom, prvom ciklusu – 13 kompanija dobilo je stručnu podršku za razvoj biznisa, rad 1 na 1 sa svojim mentorima, konekcije i finansijsku podršku do 15.000 CHF za ubrzan razvoj inovativne ideje i proboj na globalno tržište. Prijave za novi poziv dostupne su na LINKU!
Kao dugogodišnji gejmeri, članovi tima Phobos, razvili su Cloudburst igru koja spaja naizgled nepomirljive – casual i hardcore igrače, dajući im slobodu da sami odrede svoj način igre i onemogućavajući pritom da se igra koristi radi osvajanja strateške prednosti. Igra adresira problem usled rastuće zahtevnosti u pogledu vremena i kompleksnosti po pitanju samog gameplay-a modernih igara, bez ugrožavanja osećaja uspeha i napretka u igri, privlačeći gejmere svih uzrasta, a naročito ljubitelje FPS igara.
Kako su u rastućoj gaming industriji prepoznali prostor za inovaciju, šta ih izdvaja od drugih i koji su im najveći utisci iz programa Raising Starts, deo tima: Andrea, Igor i Ivan, dele za naš blog.
Opišite nam ukratko i na najjednostavniji način vaše rešenje, šta Cloudburst nudi svojim korisnicima što do sada nisu mogli?
Casual i hardcore igrači nemaju puno naslova koje mogu igrati zajedno – hardcore igrači imaju agresivniji pristup igranju što često dovodi do toga da im casual igrači nisu konkurencija i jednostavno nije praktično da učestvuju u istoj igri. Druge igre to rešavaju tako što igrače rangiraju i uparuju sa igračima sličnog ranga što ostavlja mogućnosti za razne zloupotrebe, a mi smatramo da to nije pravi pristup. Naša igra je hibrid battle royal i survival žanrova koji nastoji da igračima pruži mnogo više mogućnosti za igranje igara – uklapa dinamičnost mečeva jednog i sporiji tempo drugog žanra u igru koja na ovaj način ostavlja prostora za učestvovanje obe, naočigled nepomirljive grupe igrača.
Šta je bio ključni pokazatelj da postoji potreba za vašim proizvodom/uslugom na tržištu?
Kroz razgovor sa velikim brojem prijatelja, gejmera i igrajući igre sličnog žanra, primetili smo šablon: teško je dostići veštine i nivo redovnih igrača kada se priključite novoj igri; s druge strane, visok nivo veštine se gubi nakon kratkog perioda neigranja dok redovniji igrači nastave da napreduju. Drugim rečima, da bi igrač bio zadovoljan svojim učinkom u igri potrebno je da najpre uloži dosta vremena i truda i potom da ga konstantno održava, dakle potrebno je uložiti značajno vreme zarad osećaja zadovoljstva kroz igranje, što igrače često odbija. Shvatili smo (što su potvrdile i analize) da je zbog toga retention rate niži nego u drugim žanrovima igara. Tu smo prepoznali prostor i tržište za inovaciju i drugačiji koncept igre koji bi rešio ovaj problem.
Koji segment korisnika vidite kao prioritetne?
Cilj ove igre je da privuče casual i hardcore igrače svih uzrasta, a pogotovo ljubitelje FPS igara.
Igrom pokušavamo da adresiramo problem sa kojima se susreću svi igrači usled rastuće zahtevnosti u pogledu vremena i kompleksnosti po pitanju samog gameplay-a modernih igara, bez ugrožavanja osećaja uspeha i napretka u igri.
Šta vaš tim i vrednosti koje sledite izdvaja od drugih?
Naš tim je temeljan. Da li je u pitanju analiza tržišta, formiranje budžeta, kodiranje, pravljenje tekstura, modela ili samog terena, svaka stavka je do detalja promišljena.
Naš tim je posvećen. Projekat ulazi u svoju drugu godinu života i beleži značajan i konstantan napredak. Svaki član tima je pre svega gejmer i iskreno verujemo u uspeh ove ideje jer u njoj vidimo rešenje problema sa kojim se svako od nas susretao.
U kojoj fazi razvoja se sada nalazite?
Igra se trenutno nalazi u Alfa fazi, što znači da je najbitniji deo proizvoda, koji čine sam gameplay-a i osnovni delovi igre, gotov a pripremamo se za narednu fazu gde ćemo organizovati zatvorene sesije testiranja kada uđemo u Beta fazu.
Gaming je jedna od najbrže rastućih industrija, šta je najveći izazov u nastojanju da korisnicima ponudite do sada jedinstveno iskustvo? Gde postoji prostor za nove ideje i rešenja?
Jedan od najvećih izazova je nedostatak podrške ovoj grani IT industrije, kako od države i institucija tako i od finansijskog sektora. Na našu sreću, nekoliko nejvećih gaming kompanija u Srbiji je napravilo ozbiljne pomake po tom pitanju što je nama značajno pomoglo da uopšte i uđemo i postanemo deo gaming sveta. Pored toga u samom razvoju najveći izazov da korisnicima ponudimo jedinstveno iskustvo je validacija kako problema, tako i samog rešenja. Ovo se odnosi pogotovo na igre sa potpunom novom mehanikom, najmodernijom grafikom ili nekim drugim unikatnim elementom. Da bismo validirali rešenje, ispitanicima moramo da dočaramo kako će igra da se odvija, šta je tačno mehanika igre, kako će da izgleda, a da taj proizvod gotovo i ne postoji. Za razliku od drugih industrija, pravljenje prototipova igara je dosta skup i težak proces bez jasne naznake da će to i biti isplativo na kraju. Industrija igara je ipak na kraju industrija zabave, tako da su mogućnosti za inovaciju gotovo neograničene, samo dokle god postoje uslovi za razvoj istih.Zašto biste preporučili program Raising Starts mladim timovima, u čemu je vama najviše pomogao?
Program Raising Starts i saveti stručnjaka iz različitih oblasti koje nam je ovaj program omogućio, pomogli su nam da projekat podignemo na znatno viši nivo. Kao prvi korak, pomogli su nam da validiramo problem koji smo identifikovali i rešenje koje smo predložili. Zatim, niz radionica kojima je ceo tim prisustvovao, obučio nas je da bolje koncipiramo i predstavimo naš projekat, unapredimo biznis plan i marketing strategiju i učinio nas znatno spremnijim za traženje daljih investicija. Naravno, za kraj, finansije koje smo dobili su nam omogućile da nastavimo razvoj igre prema planu. Ovaj program nam je dao potreban vetar u leđa i zasigurno pomogao opstanak i uspeh našeg projekta.
Šta je vaš sledeći korak i koji su vam prioriteti u daljim fazama razvoja?
Naš naredni korak je izgradnja early adopter zajednice među igračima koja bi poslužila kao polazna tačka za izgradnju šire zajednice. U cilju da se osiguramo da postoji kritična masa igrača u trenutku kada dolazi do šireg prihvatanja igre od strane takozvane early majority grupe igrača, prioritet nam je i da nastavimo razvoj na samoj igri i širimo sposobnosti same igre.
Koliko je razvoj gaming startapa drugačiji od razvoja startapa u drugim oblastima? Koliko je kreativnost značajna u ovom razvoju?
U odnosu na druge startapove, neke od specifičnosti po kojima se gaming startap se izdvaja su: skup razvoj prototipa, velika ulaganja, specifičan i teško dostupan kadar, široka dostupnost proizvoda ciljnim grupama, velika zasićenost tržišta konkurentnim proizvodima i velika mogućnost za monetizaciju.
Sam put do plasmana svakog proizvoda na tržište je vrlo dug, nekada višegodišnji, i često zahteva značajna ulaganja i angažman velikog tima. Samim tim, u odnosu na druge startapove, put razvoja može biti duži, ulaganje značajno veće, dok je kvalitetan kadar često vrlo tražen i skup. S druge strane, internet pruža mogućnost da igrica kao proizvod bude vrlo lako dostupna velikom broju potencijalnih mušterija širom planete, što sa sobom donosi globalno tržište i mogućnost brzog povrata uloženog kapitala ako proizvod zabeleži uspeh. Kreativnost je važan element razvoja igrice i svakako nešto što će biti važan faktor u privlačenju igrača, ali nije i dovoljan; podjednako važni su i tehnički i ekonomski elementi, kao što je jasan koncept i cilj igre, lako snalaženje u igri, dobro razrađen sistem nagrađivanja, izgled i grafika igre, i adekvatan sistem monetizacije.
Koja tržišta su vam primarna u izvoznim planovima i zašto baš njih vidite kao najveću šansu?
Zapad je svakako najvrednije i naše primarno tržište. Pre svega, jer je to tržište na kom je vrlo razvijena gaming kultura, veliki procenat stanovništva svih starosnih grupa spada u aktivne igrače, a sa prihodom od 90 milijardi dolara od video igrica, ono je oko 4 puta vrednije od Evrope i gotovo duplo vrednije od Azije.
Sa druge strane, Azija, konkretnije Kina, je daleko mnogoljudnije tržište što samim tim za nas predstavlja veliki potencijal. Međutim, posmatramo je za sad kao sekundarno tržište, jer je usled socio-ekonomskih faktora, ono takođe i teže dostupno.
Program Raising Starts realizuje se uz podršku Vlade Švajcarske, u okviru projekta “Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova”. Program sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd, u partnerstvu sa Naučno-tehnološkim parkom Niš i Naučno-tehnološkim parkom Čačak.