Hot стартaп индустрије у које инвеститори улажу - Naučno-tehnološki park Beograd

Hot startap industrije u koje investitori ulažu

Da li će baš vaš startap dobiti investiciju zavisi od nekoliko faktora: koliko je inovativna ideja koju razvijate, koliko je sklabilna, kakav je tim koji stoji iza ideje. No, sve važniji postaje i momentum za razvoj određene ideje i koliko je sama industrija u kojoj startap razvija atraktivna investittorima i da li je očeikvani ROI(return of investment) zadovoljavajući.

Složićemo se da je razvijanje startapa težak i dugoročan proces, pritom izuzetno rizičan. Neki podaci pokazuju da 90% startapa ne dođe do faze stabilnog biznisa, dok samo 40% startapa uspe da ostvari profitabilnost.

U jednoj od poslednjih analiza CBInsights-a, izostanak finansiranja, odnosno nemogućnost podizanja investicije i obezbeđivanja kapitala, najčešći je razlog zašto startapi ne uspevaju da se zadrže na tržištu. Odmah za njim je „no market need“, odnosno razvoj proizvoda/usluge koji nisu potrebni tržištu.

Startapi će i ubuduće biti pokretači globalnih inovacija i promena, ali da bi više startapa moglo da preživi, oni sami moraju da se prilagode trendovima i pri tom ostanu agilni i sposobni na brze promene.

Hajde da pogledamo šta nam poručuju najnoviji trendovi u finansiranju startapa na svetskom nivou i u koje oblasti investitori najviše gledaju.

Industrije u koje investitori ulažu

Trendovi oslikavaju potrebe društva i ekonomija, odnosno potrebe tržišta. Zbog toga je ona početna faza razvoja – startap ideacija, u kojoj se jasno definiše postojeći problem kroz istraživanje problema i potreba kupaca i dalje ključna i neizbežna. Trendovi nastaju kada se javi određena potreba na širem polju i zahvati ceo ili veći deo sveta. Neki trendovi su kratkotrajni, dok su neki tu da ostanu i par decenija.

Health-tech industrija

Kako prolazimo kroz jednu zdravstvenu krizu, očekivano je da startapi koji se bave fizičkim i menalnim zdravljem, genetikom ili drugom naučnom oblašću koja radi na preventivi ili dijagnostici bolesti, privlače veću pažnju nego što je to bilo pre pandemije. Prošla godina završena je rekordnom vrednošću venture investicija u iznosu od 5,4 milijarde dolara. Među onima koji su izazva najviše pažnje je i akvizicija kompanije Livongo od strane Teledoc Helath-a u vrednosti od 18,5 milijardi dolara. (Izvor: McKinsey) Ova industrija je procenjena na 295 milijardi dolara. (Izvor: Exploding topics)

E-commerce

Iako je e-commerce industrija bila u usponu i pre pandemije, ona je direkno uticala na njen nagli skok i razvoj. Vrednost e-commerce industrije u 2019. procenjena je na oko 3,5 triliona dolara sa predviđanjima da će se do 2022. gotovo udvostručiti. Za rast ove industrije zaslužne su i napredne tehnologije, poput AI, kao i AR, nauka o podacima, fintech i personalizacija proizvoda i korisničkog iskustva.

Veštačka inteligencija (AI) i blockchain tehnologija

U nedavno objavljenom blogu, pisali smo o usponu kriptovaluta i potencijalu njihove primene. AI sa svojim brojnim primenama u obradi prirodnog jezika, big data i kompjuterskoj viziji, javila kao rešenje koje će nam pomoći da izgradimo kvalitetniju budućnost kroz revoluciju bzinisa i industrija. Veličina globalnog tržišta veštačke intelgiencije je 2020.godine procenjeno na 62,3 milijardi dolara, a u narednih nekoliko godina(2021-2028) očekuje se njen rast od oko 40. 2%. (Izvor: Grand View Research). 60% preduzetnika smatra da je AI trenutno najperspektivnija tehnologija. (Izvor: Markets and Markets).

 

Greentech/cleantech

Bloomberg je još 2019.godine u svom izveštaju pokazao da je zelena ekonomija sve više primamljiva investitorima, te se spominje i koncept zelenih finansija, odnosno ulaganja novca u održive i ekološke ideje. Iste godine sustainable iliti green investicije bile su vredne 31 trilion dolara. Očekuje se da će celokupna veličina tržišta zelene tehnologije i održivosti dostići 28,9 milijardi dolara do 2024.godine. (Market and Markets) U jednog od tekstova na našem blogu, pisali smo o greentech startapu, Nanoom, u kome je jedan od suosnivača Aramnn Kojić.

“No-code” sofveri

No-code platforme i softveri nude određene digitalne proizvde i usluge bez potrebe za kodiranjem istih. Kako je sve veća potreba za digitalnim proizvodima, ove platforme i no-code softveri postaju buzzword.. Poznati primeri ovakvih komanija su Zapier i Bubble. Još jedna poznata “no-code” kompanija, Webflow, početkom 2021.godine je podigla investiciju od 140 miliona dolara, prema pisanju portala Crunchbase. Ovim krugom investicija, kompanija je došla do procene vrednosti od oko 2,1 milijarde dolara.

Agtech i industrija hrane

Regenerativna ili obnovljiva poljoprivreda je termin koji značajnije počeo da se koristi 2019.godine i njegova upotreba je u porastu. (Izvor: Exploding Topics) Startap u oblasti digitalne stočarske tehnologije, Antelliq, imao je izlaz od 2.4 milijarde dolara. Ovaj pametni proizvod omogućava farmerima da veoma lako prate i nadgledaju krave na farmama.
Industrija hrane, pored toga što nastoji da proizvede dovoljnu količinu zdrave hrane i ponudi nove opcije za upotrebu tehnologije u ovom procesu, odnosi se i na dostavu hrane i unapređenje tog procesa. Dostava hrane je, nesumljivo, bila od izuzetnog značaja tokom najkritičnijih trenutaka tokom pandemije. Pored toga, usled nemogućnosti ljudi da spremaju hranu samostalno, ubrzanog tempa života i želje da se isprobaju različite kuhinje sveta, ova industrija će i u budućnosti rasti.

Nedavno smo i na domaćem tržištu svedočili spajanju kompanija za dostavu hrane, Donesi i Glovo. Takođe, na svetskom nivou desila se jedna značajna akvizicija – DoorDash je preuzeo Wolt za iznos od 8,1 milijarde dolara.

Edtech

Još jedna industrija koju je pandemija izvukla na površinu i učinila je više značajnom u očima investitora. Zbog svoje velike fleksibilnosti, pristupačnpsti i mogućnosti personalizacije, očekuje se njen konstantni razvoj kako u B2C, tako i B2B segmentu. Rast ove industrije, najjasnije se vidi kroz poređenje ulaganja u ovu oblast 2010.godine i 2020.godine. Za jednu deceniju, ulaganja su sa 500 miliona dolara porasla na 10 milijardi dolara.(Izvor: Exploding Topics). Razvoj ove industrije takođe zavisi od razvoja novih tehnologija poput AI, AR i VR – što one budu u mogućnosti da ponude više primena, to će i edtech moći na adekvatniji način da zadovolji potrebe tržišta.

Persnalizacija proizvoda i usluga

Investitori daju svoj novac onim idejama koje su potrebne tržištu i koje će vratiti uložen novac što brže. Podaci pokazuju da 80% kupaca će pre kupiti od brenda koji im nudi neki oblik personalizacije. Prema istraživanjima kompanije Deloitte, ponuda personalizovanih proizvoda i usluga povećava prodaju u okviru kompanije za 10% ili više.
Modna industrija posebno može imati koristi od ovog trenda. Kompanija FitMyFoot, na primer, prodaje presonalizovane 3D uloške za obuću. Čak je i Nike ponudio svojim kupcima određenu mogućnost personalizacije kroz Nike Makers Experience, gde su kupci imali priliku da dizajniraju svoj idealan par patika za svega 90 minuta.

Share economy

Za samo nekoliko godina, ekonomije deljenja poput Airbnb -a i Uber-a eksponencijalno su porasle i postale globalno prisutne. Trenutno, Airbnb vredi 24 milijarde dolara, a Uber procenjuje se na preko 50 milijardi dolara. U 2013.godini ukupan prihod od tržišne prodaje iznosio je 15 milijardi dolara a do 2025.godine se očekuje da će ekonomija deljenja dostići ukupan prihod od prodaje od 335 milijardi dolara(Izvor: Pwc).

Fintech

Fintech predstavlja kombinaciju finansijskih usluga i informacionih tehnologija. Fintech aplikacije mogu pružiti različlite usluge poput plaćanja, prenosa sredstava, lične finansije, kredite i osiguranje, kao i upravljanje bogatstvom.(Izvor:Market Data Forecast)

Softverski segment je najveći, sa 45% ukupnog globalnog tržišnog udela. Digitalna plaćanja predstavljaju problem za koji je osmišljeno najviše rešenja. Čak 92% ukupnog globalnog tržišta čine baš modeli digitalnog plaćanja. SAD, Velika Britanija, Kina, Nemačka i Indija su najveće zemlje na globalnom fintech tržištu. Amerika je najveći region sa 73% ukupnog globalnog tržišta fintech investicija.(Izvor: GlobeNewswire)

Očekuje se da će globalno finansijsko tržište postepeno rasti i dostići tržišnu vrednost od približno 324 milijarde dolara, rastući po složenoj godišnjoj stopi od oko 23,4% tokom predviđenog perioda 2021. – 2026. godine. (Izvor: CBInsights)
Šta je potrebno za uspeh?
Nedavno je na NTP blogu objavljen i razgovor sa Dušicom Lukač, osnivačem DL Capital Partners i mentorkom na našem Raising Starts programu, baš na temu investicija i trendova u svetu startapa. Dušica je u njemu istakla uspon tehnologija poput blockchain-a, VR-a i AR-a, potrebu za rešenjim u oblasti zdravstva i da je Metaverse zaintrigirao investitore u velikoj meri, a govorila je i o najvećim izazovima koji su pred startapima.

Put to investicija znamo da nije lak, te ni perspektivna industrija ili atraktivan proizvod neće osigurati uspeh kod investitora. Ono što su osnove za uspeh jeste dobar produc-market fit i tim koji funkcioniše i kada stvari ne krenu u dobrom pravcu. Ovo nije naš zaključak, već zaključak jednog od velikih stručnjaka na polju startapa, čoveka koji je i sam osnovao veliki broj ovakvih komopanija, Bila Grosa. Njegov TedX govor na temu razloga zbog koga startapi uspeju pogledan je preko 9 miliona puta.

Autor: Marija Crnogorac