Три оснивача из заједнице о томе како остати конкурентан у време кризе и отежаним тржишним условима - Naučno-tehnološki park Beograd

Три оснивача из заједнице о томе како остати конкурентан у време кризе и отежаним тржишним условима

У протекле три године свет се суочио са до скора незамисливим изазовима, почев од пандемије корона вируса, преко несташице сировина и компоненти за производњу, па све до рата у Украјини и високе инфлације.

А затим су уследили нови проблеми. Након колапса Silicon Volley Bank, ионако неизвесна инвестициона клима за стартапе, додатно је пољуљана. Према прогнози компаније Atomico, инвестиције у технолошки сектор у Европи ће ове године пасти за 39%, са прошлогодишњих 83 милијарде долара на 51 милијарду. Прикупљање капитала за технолошке компаније је отежано, а њихове валуације су смањене. Са друге стране, конкуренција међу стартапима из године у годину постаје све оштрија.

Како се технолошке компаније у Србији носе са свим овим изазовима? Како у кризним временима успевају да се издвоје на тржишту и да остану конкурентни? Одговоре на ова питања дале су нам три технолошке компаније из наше заједнице.

Компанију mBrainTrain основала су у Београду двојица младића после повратка са постдипломских студија у иностранству. Циљ им је био да искористе талас технолошких промена, али и да допринесу разумевању како функционише људски мозак, каже Иван Глигоријевић, један од оснивача. Након деценије пословања данас су препознати као глобални лидер у овој области, имају 20 стално запослених и сарадника, и финансирају се готово искључиво из продаје.
Најпознатији производ mBrainTrain-а је потпуно мобилни професионални електроенцефалографски (ЕЕГ) уређај, који се успешно користи за многе студије и сценарије изучавања мозга, у области спорта, медитације, неурорехабилитације, неуроергномомије и когнитивних наука. Користе га истразивачке институције, као и велике познате компаније (Microsoft, Google, Apple, Mazda…), а њиме је праћена електрична активност људског мозга и на Међународној свемирској станици!

Ова компанија послује одрживо, упркос и прилагођавајући се кризама које су се претходних година низале једна на другу.

– Први потрес који смо добро осетили била је пандемија корона вируса, јер наши корисници углавном опрему употребљавају из канцеларија и лабораторија, а то, због ограничења кретања, нису могли да чине на почетку здравствене кризе. Зато смо се тада окренули техничком развоју, што је довело до настајања ‘PRO’ серије уређаја. Тако смо овај први потрес искористили да створимо нешто ново – каже он.

Међутим, пандемија је са собом донела и поремећај на тржишту електронских (и других) компонената, па су, како Иван објашњава, насупрот пракси Lean методологије која говори да не треба држати велике залихе било чега и тиме заробљавати новац, сада морали да раде управо супротно. Следила је инфлација због које су морали да повећавају и цене.

– Та општа нестабилност утиче на пословање и нас и наших партнера. Но, ја сам увек благи оптимиста, тако да ћемо наћи начин да превазиђемо и актуелну и будуће кризе, само морамо да пратимо ситуацију и реагујемо адекватно и брзо – тврди Глигоријевић.

Са овим циљем mBrainTrain сада улаже у даље грађење бренда и позиције на тржишту, како би постао неспорни лидер у области коју је сам на неки начин отворио и дефинисао, а то је мобилни ЕЕГ.

– Колико год ваша опрема и решења били добри, није загарантовано да ће тржиште умети да направи разлику између најбољег и перцепције најбољег. Зато тренутно радимо на јачању свести код потенцијалних клијената о томе ко смо и зашто баш наша решења одговарају на највећи број изазова у области истраживања мозга –  наводи оснивач ове компаније. У склопу тих тежњи у Београду ће организовати и највећу светску конференцију посвећену методама у мобилном ЕЕГ-у.

Ослушкивање потреба клијената и надоградња понуде

Стартап B2Bee, основан 2018. године, фокусира се на аутоматизацију продајних процеса у велепродаји и интеграцију са ERP системима корисника. У суштини, пружа велетрговцима свеобухватну софтверску платформу која обухвата апликацију за теренску продају и merchandizing, B2B ecommerce платформу, CRM (Customer Relationship Management) и аналитичку апликацију. Коришћењем ове платформе, трговци могу уштедети време и новац, истовремено ефикасно задовољавајући потребе својих купаца, објашњава Лука Радовановић, COO у овој компанији која броји 22 запослена.

Према речима нашег саговорника, тренутне околности у којима послују су изазовне, посебно због рата у Украјини и раста инфлације. Индиректне последице ових догађаја су се осетиле у стартап екосистему кроз смањење вредности технолошких компанија и пад инвестиција. Међутим, упркос тим изазовима, B2Bee је ове године успешно завршио seed рунду инвестиција и тренутно се шири на нова тржишта.

За одржање стабилног пословања, и B2Bee настоји да контиунирано надограђује своју понуду и проширује партнерства. У овој компанији сматрају да само тако могу остварити зацртани циљ – да буду водећа фирма у овој индустрији и да омогуће својим клијентима да постигну успех у све захтевнијем пословном окружењу.

Фокус компаније је, наводи Лука, на неколико кључних елемената, укључујући непрестано праћење промена и трендова како би били агилни. Настављају и са улагањем у истраживање и развој како би искористили потенцијал вештачке пословне интелигенције и применили је на решење за велепродају.

– Најбољи начин за обезбеђивање одрживог пословања, према нашем мишљењу, јесте усредсређеност на пружање вредности клијентима -наводи Лука.

– Морамо бити у току са њиховим потребама и стално унапређивати наше производе и услуге како бисмо одговорили на те потребе. Такође, важно је да останемо флексибилни и спремни на промене, како бисмо се прилагодили динамичном пословном окружењу.

Програми подршке и feedback корисника

Стартап Collabwriting се бави развојем истоименог софтвера који олакшава прикупљање информација и сарадњу током онлине истраживања. Другим речима, корисници помоћу екстензија за претраживаче прикупљају податке до којих долазе током претраживања на интернету и похрањују их тако да аутор и његове колеге и убудуће могу да их користе.

Основан је 2021. године и сада има пет запослених, а овај број би требало да се повећа до краја године. Иницијалну подршку за развој, још у време пандемије, овај стартап добио је кроз Raising Starts акцелераторски програм, који НТП Београд реализује уз подршку Владе Швајцарске. Финансијска и менторска подршка коју су добили омогућила им је да развију прву верзију производа и дођу до иницијалне валидације на тржишту. Стартап је тренутно део Катапулт програма и циљ му је да прикупи додатне инвестиције до краја године.

Сандра Иђошки, извршна директорка овог стартапа, каже да је њихов савет стартапима, нарочито оним у раним фазама развоја, да се увек информишу о доступним програмима подршке.

На питањe како је актуелна криза утицала на његово пословање, Иђошки каже да је и Collabwriting осетио смањење количине новца на тржишту капитала.

– Зато смо постали опрезнији и темељнији са прављењем планова. Такође смо, у много ранијим фазама развоја, почели да креирамо разрађене планове за комерцијализацију производа – истиче наша саговорница.

Раст инфлације и пад стандарда учинили су њихове клијенте опрезнијима по питању трошења средстава, па се Collabwriting фокусирао на истицање вредности и потенцијалне уштеде које његов алат обезбеђује.

– Маркетиншке поруке, јединствене функционалности и планови за будућност су за нас у великом делу дошли од корисника, а управо то је и учинило да се Collabwriting истакне међу конкуренцијом –  наводи Сандра и додаје: – У претходних годину дана наш производ је са неколико основих функционалности и десетак корисника порастао до 1.400 активних корисника недељно, који нам пружају веома конструктиван feedback.

Те савете Collabwriting ће искористити да у наредних годину дана постане алат на који се ослањају већи тимови и компаније, односно да додатно прошири своје пословање.