sr Pon - Pet 09:00 - 17:00 office@ntpark.rs 011/3370-951

Prava i obaveze poslodavaca u vreme vanrednog stanja – Održan drugi ZOOM meetup Četvrtkom u četiri

Izolacija i policijski čas kao adekvatne mere za zaštitu stanovništva od Corona virusa postavljaju velike izazove pred poslodavce u pogledu uređenja i organizacije poslovanja na poseban način za vreme vanrednog stanja. Kakvi su efekti, koje su obaveze i prava poslodavaca i zaposlenih, razgovarali smo danas  sa Jovanom Joksimović, advokaticom u Advokatskom ortačkom društvu Stanić i partneri na ZOOM meetup-u Četvrtkom u četiri: Preduzetništvo u vanrednom stanju.

Poslodavac je dužan da:
– ako to dozvoljava priroda delatnosti i posla organizuje rad zaposlenih od kuće (oni koji rade od kuće imaju jednako pravo na zaradu kao i zaposleni koji rade na svom radnom mestu)
– ako to nije moguće poslodavac organizuje smenski rad (skraćeno radno vreme, nepuno radno vreme, preraspodela radnog vremena )
– obezbedi prevoz radnika do i od posla (komercijalni ugovori sa prevoznicima ili GSP vanlinijski prevoz)
– obezbedi dozvolu za kretanje zaposlenih nakon policijskog časa (procedura: zahtev na email, akti poslodavca: potvrda o radnoj obavezi i radni nalog)
– ukoliko poslodavac ima smanjen obim posla ili je u potpunosti prekinuo rad, zaposleni se mogu uputiti na tzv „prinudni godišnji odmorˮ u trajanju od 45 radnih dana, odnosno i duže u skladu sa Zakonom ( u navedenom slučaju zaposleni imaju pravo na naknadu zarade najmanje u visini 60% prosečne zarade u prethodnih 12 meseci, s tim da ista ne može biti manja od minimalne zarade)
– zaposleni koji su obaveznoj samoizolaciji/karantinu imaju pravo na naknadu zarade u visini od 65% od prosečne zarade isplaćene u prethodnih 12 meseci i prvih 30 dana plaća poslodavac, a od 31 dana isplaćuje RFZO
– poslodavac može doneti odluku o otkazu ugovora o radu zbog tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena uz isplatu otpremnine
– ugovori na određeno vreme ne moraju da se produžavaju zbog vanrednog stanja

Preduzetnik, za razliku od društva sa ograničenom odgovornošću može da stavi firmu u mirovanje i da je aktivira kada se stvore, za to, povoljni uslovi, tako da za vreme privremenog prekida obavljanja delatnosti miruju prava i obaveze preduzetnika tj. neće morati da plaća poreze i doprinose.

Na meetup-u smo govorili i o “zastoju” u otplatama rata kredita  (banke objavljuju ovo obaveštenje na svom sajtu, i ukoliko se za 10 dana od dana objavljivanja ne obratite banci sa zahtevom da ipak nastavljate da plaćate kredite, automatski se smatra da želite zastoj). Ovo se, naglasila je naša sagovornica, ne odnosi na martovske rate, rate neće biti veće, samo će se praktično produžiti isplata za još tri meseca, ne obračunava se kamata, niti će se pokretati postupci izvršenja, a dužnici sa više kredita ili lizinga imaju pravo na moratorijum za sve kredite i sve lizinge. Za vreme vanrednog stanja su obustavljena izvršenja na zaradama zaposlenih, izvršenja prodajom nepokretnih i pokretnih stvari.

Snimak celog razgovora nalazi se na LINKU.