sr Pon - Pet 09:00 - 17:00 office@ntpark.rs 011/3370-951

Zabavljajte se i bez iznenađenja za investitore – Sa Savom Marinkovićem o očekivanjima startapa i investitora na meetup-u Četvrtkom u četiri

Kako bi startap trebalo da pristupi investitorima i kako ovaj odnos utiče na dalji razvoj startapa, sa nama je iz svog bogatog iskustva podelio Sava Marinkovć, jedno od najprepoznatljivijih ovdašnjih “startap lica”. Rođen i odrastao u Americi gde je radio za General Electric, Sava je prve startap korake u Srbiji napravio u okviru Poslovno-tehnološkog inkubatora tehničkih fakulteta u Beogradu gde je sa profesorima Mašinskog fakulteta Đurom Korugom i Jadranom Bandićem, osnovao Teleskin, razvijajući uređaj i softver za rano otkrivanje melanoma kože. Bio je to početak. Danas iza sebe ima nekoliko kompanija, više miliona podignutih investicija, a svoje iskustvo rado prenosi i deli sa drugim startap osnivačima.

Tako je bilo i na jučerašnjem webinaru.

Sava je posebno istakao 3 tipa rizika i kako se na skali pristupa različitim izvorima finansiranja i investitora (BootStrap-FFF-Angel Investor- Early VC-Corporate VC-Late Stage VC-IPO/Private Equity) menjaju tokom razvoja startapa: personal financial risk (najizraženiji kod finansiranja startapa iz sopstvenih sredstava osnivača), legal (počinje da raste sa  Early VC) i moral risk (najizraženiji kod 3F investicija – friends, families, fools).

Koja bi pitanja trebalo da postavite sebi tokom proces investicije, kako izgraditi zdrav odnos sa investitorom, koje su najčešće greške koje startapi prave nakon što dobiju pristup većim količinama novca – pogledajte na našem YouTube kanalu ukoliko ste propustili jučerašnji razgovor sa Savom.

Svaki investitor, u zavisnosti od faze razvoja i količine novca koju ulaže  je specifičan i za startap je važno da zna koji su kriterijumi koje gledaju. Iznenađenja su ono, što niko od njih ne voli, pa je važno komunicirati na način da ih bude što manje.

Sava se osvrnuo se i na sitaciju sa Corona virusom, ističući da je prednost za preduzetnike u ovom periodu bila mogućnost da dopru do što više ljudi – klijenta/kupaca/partnera…

Rezimirajuću stvari, Sava je dao vrlo korisne savete za sve koji su u potrazi za investitorima: ne budite previše uzbuđeni oko fundrising-a već se fokusirajte na istraživanje svojih kupaca (customer discovery), kroz to saznajte kako da napravite novac i delite to iskustvo. Upoznajući svoje kupce imaćete bolje argumente i podizanje investicije biće daleko lakše, istakao je Sava, dodajući da je važno zabavljati se u tom procesu jer “ako nije zabavno, onda to radite samo zbog novca i nije vredno rizika”.

Događaj je omogućen zahvaljujući projektu “Tehnopark Srbija 2 – podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova” podržanog od Švajcarske Vlade u cilju podizanja svesti o preduzetništvu i inovacijama.