sr Pon - Pet 09:00 - 17:00 office@ntpark.rs 011/3370-951

Zašto su vizija i kultura važne na početku razvoja svakog startapa

“Ako radiš na nečemu do čega ti je stvarno stalo, niko ne treba da te gura ka tome. Tvoja vizija te vuče“. Ova rečenica Steve Jobs naročito važi za startape.

Ipak, zaljubljeni u ideju koju razvijaju, startapi se fokusiraju uglavnom na svoj proizvod neretko preskočivši da definišu osnove vrednosti svog poslovanja. A da kultura i vizija nisu važne na početku razvoja, jedan je od najvećih startap mitova.

Nije sve u proizvodu

Svet rapidno napreduje, a strah od neizvesne budućnosti, neuspeha i nesavladavanja prepreka prestaje podsećanjem na viziju.

Startap je tim okupljen oko više vrednosti u koje veruju i koje žele da dosegnu kroz realizaciju svoje ideje. Uber je svoju viziju da bi prevoz trebalo da bude dostupan uvek i svuda pretvorio u uspešan biznis. Nikad nije bilo reč samo o prevozu kao takvom.

Verujući u viši cilj koji slede, startapi će uspeti da pronađu više rešenja za problem koji rešavaju – rešenja se tako menjaju, kao i ideje i poslovni modeli, ali je vizija ta koja okuplja tim, daje mu snagu i u vremenima najvećih izazova „vozi“ i gura napred. Youtube je nastao kao video verzija online sajta za upoznavanje, ali su se kasnije opredelili za otpremanje videa bilo koje vrste. Ali je svakako tu da pomogne ljudima u deljenju video sadržaja, koji je ranije bio nedostupan.
Amazon u svojoj viziji ne spominje knjige. Niti Google koristi reč pretraga. To je posledica dugoročnog razmišljanja. Vizija nije tu da zadovolji trenutne svetske trendove, koji dođu i prođu, već da odgovori na pitanje ZAŠTO radimo to što radimo.

Osnovne vrednosti = DNK kompanije

Kada smo razumeli da proizvod nije najvažniji, a da je startap više od samog rešenja, ajde da vidimo šta su osnovne vrednosti ili DNK kompanije. To je skup vodećih principa koji definišu za šta se organizacija zalaže. Osnovne vrednosti vašeg startapa podržavaju viziju, oblikuju kulturu i odražavaju stav kompanije.

Njihovo definisanje nije lak posao, ali uz nekoliko smernica može biti olakšan. Počnite od nekoliko pitanja:
– Šta moj tim i ja radimo da bismo stigli tamo gde želimo da budemo? To je misija.
– Kakvu promenu želimo da donesemo? To je vizija.
– Šta je to toliko bitno za nas, koje vrednosti, od kojih nećemo odustati? To su vaše osnovne vrednosti.

Tony Hsieh, bivši CEO  Zappos.com, internet trgovine obućom, naglašavao je da kompanijska kultura bazirana na osnovnim vrednostima, čini bogatstvo koje niko ne može da „ukrade“. Ova kompanija najbolji je primer negovanja osnovnih vrednosti i kako su ih vodile do globalnog uspeha (Amazon ih je kupio za 1,2 biliona dolara!). Zappos-ov „raison d’etre“ može se sažeti u jasnu misiju: pružiti WOW uslugu svakom klijentu. To je ono po čemu ovu kompaniju prepoznaju „na prvu“, prodaja cipela (kasnije i druge odeće) je na drugom mestu. U Zappos-u veruju da se fokusiranjem na kulturu, posvećivanjem da se ista neguje i „živeći“ vrednosti kompanije, može dramatično uticati na poslovanje.

Kako kultura utiče na razvoj startapa?

Pitanje o vrednostima može se razložiti i na celine, formirane počev od pojedinca, preko tima, do tržišta.
– Koje su to lične vrednosti svakog člana tima?
– Koje vrednosti omogućavaju timu da raste?
– Koje vrednosti omogućavaju startapu da raste na tržištu?
Kada govorimo o ličnim vrednostima, trebalo bi se zapitati koje su to situacije u kojima smo se osećali najviše živim i kako kompanija svakom pojedincu omogućava lični prosperitet, da raste zajedno sa njom.

Kada se definišu individualne vrednosti, prelazi se na one koje omogućavaju timu da raste. Tim je jedan od najvažnijih stavki u ranim fazama razvoja startapa. U pomenutom Zappos-u, kako bi osigurali da će novi zaposleni ostati motivisani i dosledni vrednosti kompanije, osmislili su poseban četvoronedeljni program, a već tokom prve nedelje zaposlenima bi ponudili 2.000 USD da daju otkaz ukoliko žele. Na taj način, želeli su da osiguraju da će u kompaniji raditi samo oni koji zaista „žive“ njihove vrednosti i kreiraju sa njima jedinstveno radno okruženje.

Srećni zaposleni su, prema nalazima Oxforda, 13% produktivniji, a veća produktivnost vodi većoj zaradi i konkurentskoj prednosti.

One vrednosti kompanije koje omogućavaju rast na tržištu pripadaju oblasti posvećenosti korisnicima, pa su tako u bliskoj vezi i utiču na uspešnu poslovnu strategiju.

Put do tržišta

Brojna istraživanja pokazuju i da su faktori najviše povezani sa tim kako ljudi doživljavaju kompaniju, područja na koja najviše utiče prisustvo

jakih i jasnih osnovnih vrednosti, i to: reputacija, zapošljavanje i lojalnost kupaca. Kako se uvek sve vrti oko tržišta, ostaje da vidimo i kako bi njih trebalo uključiti u definisanje DNA vaše kompanije.

Reputacija počiva na odnosima sa stakeholderima – partnerima, kupcima, zaposlenima, medijima i široj javnosti. Definišite svoje vrednosti tako da usmeravaju ponašanje ovih grupa u pravcu koji smatrate prihvatljivim i poželjnim, i koje odgovaraju očekivanjima za sve strane.

Lojalnost korisnika, poznato je već, ne vezuje se samo za dobar proizvod. Posmatrano iz njihove perspektive, lojalni smo onim brendovima sa kojima imamo neku konekciju, iste vrednosti i sa kojima se možemo poistovetiti. Razmiliste dobro o

tome šta vaš korisnik želi, budite transparentni i dajte im mogućnosti da vas upoznaju. Vrednovanjem istih vrednosti stvara se poverenje.

Visina zarade odavno nije glavni razlog napuštanja zaposlenih, pa kako biste osigurali lojalne zaposlene koji drže do vrednosti kompanije i slede vašu viziju – izgradite kulturu u kojoj svi napreduju – i kompanija i članovi tima. Pri traženju novog člana tima, na bazi jasnih vrednosti lako možete postaviti zahtev budućem kandidatu, dok isto tako one rešavaju i dileme samog kandidata, koji na bazi osnovnih vrednosti donosi odluku da li da uopšte konkuriše.

Za kraj, važno je podsetiti da ne postoji univerzalan put – kultura i vizija svake kompanije su jedinstvene, i u tome leži posebnost i autentičnost vašeg startapa. One će vas držati „na okupu“ i u najizazovnijim vremenima, naročito ako ste mali tim na početku razvoja. I ne zaboravite, okolnosti i rešenja se menjaju, a put do uspeha prati viziju koja je u fokusu.

Autor: Ljuba Brković, Raising Starts bloger