Kako se prave igrice za milione korisnika?

Naučno tehnološki park u Beogradu tokom cele 2021. organizuje seriju edukativnih vebinara Raising Talks u kojima gostuju uspešni startap osnivači i istaknuti pojedinci tehnološke zajednice.

Ako ste kojim slučajem gledali odličan serijal o igricama iz nezavisnih produkcija (Indie Game: The Movie), poznata vam je groznica kroz koju pojedinci i timovi prolaze dok čekaju da vide da li će igricu (u koju su uložili suze, znoj, razna odricanja i niz neprospavanih noći) ljudi voleti i igrati. Marija Ilić nam je donela jednu takvu priču, ali sa srećnim krajem – na kraju njihove gejming groznice zaista je stajao milionski auditorijum i što je još važnije – osnivanje Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA).

Marija Ilić je predsednica upravnog odbora SGA i jedna od 100 koje menjaju pravila igre po izboru gameindustry.biz. Zato smo je zamolili da nam prvo “razreši” veliku misteriju – kako se prave uspešne gejming kompanije? Naravno, za to ne postoji recept, ali, prema njenim rečima, postoje neke stvari na koje ćete sigurno naići na tom putu i valja za njih biti spreman. Evo nekoliko njih:

Pre prvog uspeha igrice – budite spremni za par promašaja
Pre prvog miliona igrača igrice Woka Woka, pravili su igrice koje nisu tako sjajno prošle. Prvo veliko razočaranje ih je dočekalo čim su iskoračili iz udobnosti studija na gejming tržište – izdavačke kuće uzimaju velike procente od prodaje, bez obzira što ste vi sve svoje dali da stvorite tu igricu. Marijin savet je da budete spremni na razna neprijatna iznenađenja usput, ali i na ona nezaboravna, na primer kada vidite da preko 20 miliona ljudi igra vašu igricu. Spremite puno strpljenja i upornosti i nikada ne odustajte, jer se uspeh možda krije iza sledeće krivine.

Nisu sve igrice iste – od tipa igrice zavisi i customer acquistion i marketing
Kao osnivače, sve nas zanima kako su došli do tako velikog broja korisnika?
U prvoj fazi lansiranja igrice koristili su optimizaciju za Google Play Store i Apple prodavnicu (nešto slično kao što se radi SEO za pretraživače). Međutim, kako se tržište igara rapidno menja, Marija ne savetuje da se sada ide istim putem, jer su se pravila promenila. Potrebno je da istražite šta bi sada bila dobra početna taktika. Za dalje, koristili su i plaćeni acquisition.
Dalje, casual igrice i AAA igrice nisu isti tip, ne igraju se na isti način i ne privlače istu publiku. Na primer: casual igrice se mogu igrati bilo kada i bilo gde, a druge vrste igrica traže veću posvećenost, specijalnu opremu ili nešto treće. Vrsta igrice koju pravite određuje i vaše korake u lansiranju, marketingu i određivanju prave ciljne publike.

SGA – podrška je izuzetno važna
Osnivanje SGA je promenilo sliku domaćeg tržišta za sve koji sanjaju o pravljenju igrica, jer sada postoji zajednica iskusnih gejmera i poslovnih ljudi iz te industrije koji neguju i guraju napred i pojedince, studije i čitav ekosistem Srbije. Sa zajednicom od preko 2000 ljudi i 102 člana, zanimljivim programima, edukacijama i otvorenim pozivima za finansiranje, SGA nudi odličan sistem podrške za sve koji počinju ili žele da se razvijaju ka većem uspehu u gejming industriji.

Važno je biti žena u “muškoj industriji” (u ovom slučaju – igrica)
Interesantan podatak je da jednu trećinu zaposlenih u gejming industriji Srbije čine žene. Prema Statista istraživanju, svetske brojke (od 2021. godine) pokazuju sličnu tendenciju i na svetskom nivou, ali 2020. je Srbija nosila perjanicu na ovom polju. Mnoga istraživanja pokazuju da su ženama u poslu potrebni vidljivi uzori i zato je Marija iskoristila priliku da u svom poslovnom okruženju da jednake šanse svima i da promoviše svoje koleginice kao i da, putem mentorstva i predavanja inspiriše i buduće generacije žena da uđu u gejming biznis. Pogledajte odlično predstavljene podatke gejming ekosistema u Srbiji u okviru godišnjeg izveštaja SGA.

Najvažniji resurs su dobri mentori
Izreka Džona Vudena: “Dobar trener može da promeni tim, a genijalan trener može da ti promeni život.” važi jednakom snagom i za mentorski proces. Kada počinjete posao, potrebno je da (što pre) nađete mentora – nekoga ko je prošao putem kojim sada vi idete i može da vas savetuje, inspiriše i da vam pomogne da pravite manje grešaka. Marija tvrdi da su, kada pogleda iz ove perspektive, najvažniji resursi na njenom preduzetničkom putu bili mentori. Kaže da se za dobre ideje novac uvek nađe, ali mentorska podrška je ono što pravi razliku. Zato je sada i ona mentorka u okviru Google akceleratora koji ove godine (Google Play Indie Games Accelerator) nije imao poziv za Srbiju, ali se nada da će uspeti da ih otvori i za domaće timove od sledeće godine što bi bila velika stvar za domaći ekosistem.

Za kraj, Marija savetuje da verujte svom instinktu jer je vaš osećaj za vaš biznis (gotovo uvek) nepogrešiv.

Ostale savete i priče sa Marijinog preduzetničkog puta pogledajte ovde.

Autorka teksta: Katarina Popovic, osnivačica  Pitch Bitch Consultancy i trener startapa za javni nastup.

Sledeći vebinar u okviru Raising Talks startap platforme očekuje nas u januaru 2022. Za mnoge korisne startup informacije, zapratite aktivnosti Naučno tehnološkog parka na Facebook, Instagram i LinkedIn-u

Raising Talks vebinari realizuju se u okviru Raising Starts programa podrške startapima u najranijim fazama razvoja. Program sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd, uz podršku Vlade Švajcarske, u okviru projekta “Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova”.