Fintech inovacije (i milionske investicije) u Srbiji – Raising Talks sa Mišom Živićem

Naučno tehnološki park u Beogradu tokom cele 2021. organizuje seriju edukativnih vebinara Raising Talks u kojima gostuju uspešni startap osnivači.

Forbes je u oktobru 2021. objavio da su fintech kompanije podigle 91.5 milijardu dolara investicija – globalno. Miša Živić je na čelu LeanPay, startapa koji se nalazi u najpopularnijoj fintech niši – Buy Now Pay Later (BNPL) koji omogućava kreditiranje na mestu online prodaje. Od Miše ćete dobiti odlične savete o građenju kompanije, važnosti razumevanja procesa i psihologije kupovine, saznaćete i zašto je važno da imate biznis partnera sa solidnim iskustvom, kao i u šta ulažu najveći VC fondovi u Silicijumskoj dolini. Po njegovim rečima, ove godine će biti puno kapitala na tržištu u regionu – sada je prilika da nađete iskusne poslovne partnere i pravite startape.

Plaćanje na rate, u par klikova, bez odlaska u banku

LeanPay omogućava korisnicima da plaćaju na rate, na online mestu prodaje, u samo nekoliko klikova. Njihov startap je tehnološki layer između onoga ko kupuje i dostupnog novca, gde korisnik uopšte ne mora da razmišlja o odlasku u banku ili proverama koje oduzimaju vreme, već može da iskoristi LeanPay koji će to odraditi za njega. Ovde se ne radi o mirko kreditima već o plaćanju na rate, sa transparentnim uslovima (veličina kamate i vremena za plaćanje rata). Sa strane njihove strategije, jedan od važnih KPI koji gledaju je koliko puta je korisnik koristio aplikaciju, zato su svi uslovi i cene vrlo jasno predstavljeni.

Uzevši u obzir finansijsku istoriju ovih prostora, plaćanje na rate je na Balkanu je poznata stvar, što nije slučaj sa zapadnim zemljama, te možemo reći da je to u neku ruku došlo sa ovih prostora. Njihova odluka da se prvo šire u zemljama Jugoistočne Evrope došla je od toga što ih najbolje poznaju i tu su našli prve investitore. Drugim rečima, navike potrošača su mogli lakše da prebace u digitalni proces. Sa najnovijom rundom investicija od 3 miliona evra, i značajnim rastom prometa, to im odlično ide.

Prepoznavanje želja kupaca je najteži i najvažniji sastojak uspeha

Jedna od osnovnih prednosti koje LeanPay donosi( i što možete naučiti iz ovog razgovora), jeste način na koji posmatraju kupovni proces. Ne radi se samo o alatu finansiranja, odnosno ne gledaju ga samo kao klik na kraju kupovine, već kao složen proces. Kupovni proces uključuje prvo želje kupca, različita psihološka stanja kroz koja prolazi i jednostavnost dolaska do ispunjenja želja. Zato korisničko iskustvo (UX), posmatra kao integrisan proces, a ne nešto što se bazira na bojama, rasporedu ili dugmićima u dizajnu. Tvrdi da je ključna stvar za uspeh startapa jeste razumevanje potrošača i kreiranje korisničkog iskustva koji je najbliži nekom prirodnom ponašanju. U korisničko iskustvo spadaju i kupovni proces i pricing i lakoća korišćenja.

Kada je razgovarao sa jednim od 3 najveća VC fonda u Silicijumskoj dolini rekli su mu da ulažu u biznise kojima je pokretač empatija. Investirati u društvene mreže je poslovna odluka, ali ono zašto se bira određeni startup u odnosu na onog drugog su oni inovatori koji mogu da prepoznaju šta će ljudi želeti, a da to još ne postoju.

Srpskom startap sistemu su potrebni iskusni ljudi iz biznisa

Smatra da je količina znanja o ponašanju, željama i potrebama potrošača najviše razvijena u Americi, a da je na ovim prostorima to nešto što nedostaje. Ako se izuzmu startapi koji se bave tehnologijom, za druge industrije je neophodno da se u Srbiji (osim mladih i ambicioznih preduzetnika) pojave iskusni poslovni ljudi sa preko 10 ili 20 godina iskustva. Sa iskustvom se zapravo podiže procenat uspeha – prema nekim istraživanjima u Americi, uspešni preduzetnici u IT industriji su u svojim četrdesetim.

Tri saveta za preduzetnike

Prvo što Miša navodi kao osobinu važnu za preduzetnika je da nikada ne odustaje. Dalje, savetuje im da se obrazuju što više o industriji u kojoj su, jer bez prave strategije nema puno uspeha. Na kraju, važno je da ne se ne premišljalju mnogo ako su u situaciji da dele procente kompanije.

Ako procenite da ste našli dobre poslovne partnere koji će pomoći da se stigne dalje, bolje je imati manje procenata nečega vrednog nego 100% nečega što ne vredi mnogo.

LenPay je trenutno dostupan u Sloveniji, planiraju širenje na tržište Mađarske, a za Srbiju će verovatno u budućnosti poslovati preko zastupnika.
Za važan strateški resurs koji Miša prati i za još odličnih primera i saveta iz vođenja startapa, poslušajte razgovor OVDE.

*

Autorka teksta: Katarina Popović, osnivačica Pitch Bitch Consultancy i trener startapa za javni nastup.

Za mnoge korisne startap informacije, zapratite aktivnosti Naučno tehnološkog parka na na Facebook, Instagram i LinkedIn mrežama.

Raising Talks vebinari realizuju se u okviru Raising Starts programa podrške startapima u najranijim fazama razvoja. Program sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd, uz podršku Vlade Švajcarske, u okviru projekta “Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova”.