Kratak vodič za preduzetnike: kako da otključate švajcarsko tržište?

Naučno tehnološki park u Beogradu (NTP Beograd) organizuje seriju edukativnih vebinara Raising Talks u kojima svoja znanja prenose uspešni startap osnivači.

Švajcarska je poznata kao zemlja Alpa, odlične čokolade, dobrih satova i najinovativnija je zemlja na svetu (prema Global Innovation Index). Ono što nam je naš sagovornik u poslednjem Raising Talks otkrio, je da Švajcarska izvozi mnogo više inovacija nego čokolade, iako se najveći deo trgovine kakaom i kafom dešava baš tamo.

Švajcarska vlada je vrlo rano prepoznala i kontinuirano podržava i razvoj inovacija u Srbiji. I prvi pre-seed program u Srbiji namenjen startapima u najranijim fazama razvoja inovativnih proizvoda i usluga Raising Stasrts, NTP Beograd sprovodi uz podršku Vlade Švajcarske.

Naš sagovornik na Raising Talks bio je dr Andrej Vckovski, preduzetnik sa velikim iskustvom. Na čelu je softverske kompanije Netcetera (koja uspešno posluje već 25 godina!) član stručnog komiteta u Swiss Startup Fund i član odbora S-GE (Switzerland Global Enterprise).

Postoji nekoliko važnih stvari na koje treba obratiti pažnju ukoliko startap ima cilj da se širi na švajcarsko tržište.

1. U Švajcarskoj se govore 3 jezika – Švajcarsko nemački (Schweizerdeutsch), francuski i italijanski
Sa jedne strane, to može biti prednost ukoliko vaš proizvod ili usluga odgovaraju svim tim tržištima. Međutim, to postaje solidan izazov u UX-u, pisanju copy-ja ili opisa, kada sve morate da imate na 3 jezika i da pokrijete tri različite kulture, navike i načine života.

2. Startapi se šire iz Švajcarske ka većim tržištima
Iz Nemačkog govornog područja, startapi se uglavnom ne šire prema drugim govornim područijima unutar zemlje, već najpre prema Nemačkoj i Austriji koje su veća tržišta. Slična je situacija i sa francuskim govornim područijem.

3. “Popularne” industrije u švajcarskom ekosistemu
Ukoliko ste u life science, finansijskom ili sektoru održivog razvoja, to su industrije koje se traže. Sa nekoliko velikih farmaceutskih kompanija, veoma razvijenim bankarstvom i unikornima u fintech sektoru, švajcarsko tržište je prilično definisano kada se radi o startapima koji imaju otvorena vrata. U dobrim poreskim uslovima procvetala je “Cug kripto dolina” nazvana tako jer je u njemu polovina svih kripto startapa aktivnih u Švajcarskoj. Od njih neki i nama poznati, a već sa statusom unikorna, kao na primer Tezos, Curve i Waves.

4. Šta bi startap trebalo da zna pre nego krene da se širi u Švajcarsku?
Google ima najveće predstavništvo sa ove strane okeana u Cirihu, i osim što privlači talenat u glavni grad Švajcarske, pravi i zanimljivu klimu za razvoj startapa. Ukoliko dolazite sa inovativnim proizvodom pogledajte: Švajcarski investitorski klub (SICTIC), Impact hub i odličan izvor informacija o različitim izvorima finansiranja, inkubatorima i akceleratorima koji možete naći na SharpSheets.

Govorimo o zemlji od 8.6 miliona ljudi, međutim, sa 3 jezika, te Andrej savetuje da se dobro analiziraju razlozi širenja u Švajcarsku pre inicijalnog koraka i da, ukoliko imate B2C startap, razmislite o većim tržištima. B2B startapi u industrijama koje smo pomenuli imaju veće šanse da uspeju na ovom tržištu. Takođe, najbolje je da imate saradnike u Švajcarskoj koji mogu da vas preporuče investitorima. Ukoliko kao državljanin Srbije odlučite da otvarate firmu, preporuka je da u bordu imate nekoga ko je rezident.

5. Tri saveta startapima?

Ne dozvolite da vas pojede jurenje investicija.
Podizanje kapitala traje, teško je i može biti veoma frustrirajuće. Potrebno je da ne izgorite u tom procesu i ne zapostavite razvoj svog startapa.

Postanite finansijski pismeni
Velike ideje i inovacije su sjajne i neophodne, ali često se dešava da se startap osnivači ne razumeju u finansije. To stvara niz problema, ponekad ranije, a sigurno kasnije u razvoju. Takođe, ako se finansijski obrazujete bićete u poziciji da direktno pregovarate sa investitorima i delovaćete kao da znate da upravljate novcem. Ovo je važan korak ka građenju uzajamnog poverenja, ali i neophodno znanje ukoliko ćete da vodite kompaniju.

Istražite i dobro predstavite konkurenciju.
Jedna od neprijatnih stvari koja vam se može desiti je da ne znate ko vam je konkurencija, a da investitori sa kojima razgovarate to znaju. Takođe, nikako ne bi trebalo sakrivati konkurenciju, jer će pre ili kasnije isplivati.
Potrebno je da dobro istražite konkurenciju i iz razloga da znate gde se nalaze u razvoju svojih proizvoda ili usluga, kako ne biste uleteli u trkju dok je neko još na cilju.

I za kraj, savet iskusnog startap osnivača je da iskrenost i skromnost bazirane na znanju stvaraju poverenje. A to je najvažnija valuta koju razmenjujete sa korisnicima, jednako kao i sa investitorima.

Poslušajte ceo razgovor sa Andrejem Vckovskim i potražite njegov kontakt ukoliko imate pitanja vezana za švajcarsko tržište.

*

Autorka teksta: Katarina Popović, osnivačica Pitch Bitch Consultancy i trener startapa za javni nastup.

Za korisne startap informacije, zapratite aktivnosti Naučno tehnološkog parka na Facebook, Instagram i LinkedIn mrežama.

Raising Talks vebinari realizuju se u okviru Raising Starts programa podrške startapima u najranijim fazama razvoja. Program sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd, uz podršku Vlade Švajcarske, u okviru projekta “Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova”, kojim Vlada Švajcarske podržava dalji razvoj inovacija i tehnološkog preduzetništva u Srbiji.