Otvorite vrata nemačke startap zajednice kroz Factory Berlin

Naučno tehnološki park u Beogradu tokom cele 2022. organizuje seriju edukativnih vebinara Raising Talks u kojima gostuju uspešni pojedinci i organizacije iz startap sveta.

Nemačka vlada je nedavno objavila da pokreće strateški plan usmeren startapima (Start-up Strategie) koji uključuje 30.4 milijardi EUR do 2030. za razvitak startap ekosistema, kao i neke od specifičnih ciljeva: poreske olakšice za vlasnike deonica, veću inkluziju i podršku ženama osnivačima, kao i pojednostavljenje i digitalizaciju osnivanja kompanija.

Na krilima i ove aktuelne vesti za startape razgovarali smo sa timom Factory Berlin – jedinstvene zajednice osnivača, mentora i kreativaca. Sa preko 3500 članova iz 70 nacija, Factory Berlin je unikatna mreža u kojoj važi pravilo da inovacije nastaju kada se kombinuju tehnologija i biznis sa kreativnošću.
Osim jedinstvene zajednice , Factory Berlin nudi niz programa namenjenih startapima, a posebno su fokusirani na podršku ženama i non-binary osnivačima (Stealth mode program). Takođe, jedna su od retkih startap organizacija koja nudi Artist in Residence program.

CEO Martin Ajerer (Martin Eyerer) i senior programska menadžerka Šarlot Huk (Charlotte Hook) podelili su sa nama viziju i programe koje nudi Factory Berlin i približili nemačko tržište startapima. Nemamo često priliku da razgovaramo sa umetnicima i kreativcima koji su lansirali uspešne kreativne biznise i vode ih i dalje, što ovaj razgovor čini posebno zanimljivim.

Blockchain, održivi razvoj, logistika, health-tech, fintech, web3, rastuće su industrije u Nemačkoj, koje privlače i sve veću pažnju investitora – rekli su nam u razgovoru.

Šta vaš startap može da nauči od Factory Berlin?

Nemačko tržište je internacionalno

Iako vam je za osnivanje firme u Nemačkoj korisno da znate jezik i tamošnja pravila, vrednije od toga, ili da u timu imate osobu koja govori nemački jezik, za razvoj vašeg biznisa biće da imate poznanstva na terenu. Povezivanje sa pravim ljudima treba početi što ranije i, ako je moguće, provesti neko vreme na teritoriji Nemačke u te svrhe. Što se tiče prezentovanja, Šarlot tvrdi da je većina događaja tog tipa u Berlinu na engleskom jeziku tako da jezičke barijere ne bi trebalo da predstavljaju prepreku.

Mreža koju gradite ima najveću vrednost

Važno je da razgovarate sa ljudima – da gradite kontakte u svojoj industriji i pre nego što vam je nešto konkretno potrebno. Za žene i non-binary osnivače posebno je važno da izgrade ili dođu u zajednicu koja ih razume, podržava i gura napred.

Praktični saveti osnivačima došli su iz Martinove perspektive kreativnog biznismena, koji je i pre Factory Berlin stvarao zajednice u kreativnim industrijama koje su nudile više od zajedničkog prostora – prostore za inovacije i saradnju kao i za razvoj poslovnih poduhvata u muzičkoj industriji kroz Riverside Stusio. Martin pojašnjava da su, iako su počeli kao coworking prostor koji je podrazumevao “najbolji radni prostor na inspirativnom mestu”, izrasli u zajednicu koja je zapravo jedan od važnijih asset-a koje Faxtory Berlin nudi, a koji i vaš proizvod ili usluga treba da imaju.

Ovaj Martinov savet je tačan u praksi razvoja startapa, što potvrđuju i mnogi naši osnivači u NTP zajednici i Raising Starts programu.  Zajednica je ona koja vas podržava, pomaže kada se zaglavite i postaje mreža koja će vam lansirati proizvod kada ga jednom pustite. Iz Martinove perspektive dobili smo i vredno uputstvo kako izgraditi kvalitetnu zajednicu.

– Za izgradnju zajednice potrebno vam je da znate kome je ta zajednica namenjena, koje su njene vrednosti. Zatim, pronađite prvih 10 odličnih ljudi koji će biti prvi članovi. Kvalitetni ljudi dovode nove kvalitetne ljude i zajednica raste pod istim vrednostima, a sa sve većim potencijalom za inovacije i saradnju. Na ovaj način Factory Berlin je skalirao svoje poslovanje i otvorio i prostor u Hamburgu sa istim vrednostima na kojima je i tamošnja zajednica stvorena (iako su gradovi, životni i poslovni stilovi različiti u ova dva grada).

Kultura deljenja

Za plodne saradnje je jednako važno šta vi donosite u taj odnos koliko i ono što dobijate, a to se posebno vidi u uspešnim zajednicama. Pri izboru startapa koji žele da uđu u Factory Berlin vrednuju se posebno: preduzetničke ambicije, usmerenost na boljitak cele zajednice i volja da se podrže i saradnici kao i ostali članovi zajednice.

Kreativno razmišljanje neophodno je u svakoj vrsti biznisa

I ne samo to – tako nastaju inovacije. Kreativci i umetnici transformišu cele industrije, otvarajući vam perspektive koje ranije niste imali i gurajući vas.  Takođe, u tech industrijama kao što su ML, VR, gaming i slično – sve što do vas dolazi kao korisnika (a da nije source code) stvorili su kreativni ljudi i umetnici. Factory Berlin je doživeo svoj procvat kada u zajednicu pozvani baš umetnici i kreativci i kada je nastao njihov Creative Code koji u osnovi kaže da je spajanje naprednih, tech i kreativnih ljudi osnova za inovacije.

Poslušajte ceo razgovor sa Factory Berlin OVDE, u njemu ćete pronaći još vrednih saveta i primenljivog znanja.

*Autorka teksta: Katarina Popović, moderatorka Raising Talks razgovora, osnivačica Pitch Bitch Consultancy i trener startapa za javni nastup.

Za korisne startap informacije, zapratite aktivnosti Naučno tehnološkog parka na Facebook, Instagram  i LinkedIn mrežama.

Raising Talks vebinari realizuju se u okviru Raising Starts programa podrške startapima u najranijim fazama razvoja. Program sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd, uz podršku Vlade Švajcarske, u okviru projekta “Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova”.