Четири ствари које би стартапи требало да знају о пословању на тржишту Блиског Истока - Naučno-tehnološki park Beograd

Četiri stvari koje bi startapi trebalo da znaju o poslovanju na tržištu Bliskog Istoka

Naučno tehnološki park u Beogradu organizuje seriju edukativnih vebinara Raising Talks u kojima gostuju uspešni startap osnivači, investitori i mentori.

Kako da uđete na tržište Bliskog istoka i Severne Afrike bila je tema razgovora sa Ivanom Jakovljevićem, iskusnim investitorom i poslovnim savetnikom koji već 15 godina u Dubaiju savetuje startape i fondove koji ulažu u različite faze razvoja startapa. Trenutno je najviše angažovan u  Launch Africa Ventures, early stage fondu, a bio je osnivač i jedan od vodećih ljudi VC fonda na Bliskom istoku koji je ulagao i u startape u growt fazi.

(vizual)

Četiri važne infomacije o tržištu Bliskog Istoka i Severne Afrike

1. Regija Bliskog Istoka i Severne Afrike (MENA) broji 500 miliona ljudi i preko 20 država i to jedna od važnijih informacija koju treba da znate kada razmišljate o tržištima pogodnim za vaše proizvode. Prošle godine uloženo je 3 milijarde dolara u startape u ovoj regiji.

2. Konkurencija je daleko manja nego na razvijenijim tržištima poput Evrope i Amerike, dok se u isto vreme celo tržište ubrzano razvija.

3. Potrebno je da imate relevantan poslovni i društveni interes vezan baš za regiju u koju dolazite. Investitori i saradnici su, naučeni na prethodnim primerima, shvatili da ne žele da se neko pojavi, uzme novac ili druge resurse i nestane brzinom svetlosti. Šta donosite na tržište (tehnologiju, inovaciju, proizvod) je važnije od onoga što tražite.

U MENA regiji se vrednuje iskustvo sa lokalnog tržišta – ili da ste radili za nekoga na tom tržištu ili da na drugi način imate izgrađen kredibilitet. Jedan od načina kako možete da otvorite svoj poslovni put u MENA regiji je da imate nekoga u timu ko je lokalac. Drugi način je da krenete već danas da pravite dugoročne kontakte sa onima koji će biti važni za razvoj vašeg biznisa. Odnosi poverenja i poznanstva pre nego racionalne analize su način da steknete moćan i stabilan network u MENA regiji.

4. Na tom tržištu već se puno ulaže u privlačenje talenta- tehničkog i preduzetničkog, jer kapitala već ima dovoljno. Postoje odlični državni programi za prve korake u ovoj regiji, na primer hub71.com  i akceletaroski program flat6labs.com. U Emiratima 90% stanovništva je došlo iz drugih zemalja – društvena klima je takva da se ljudi sa strane rado primaju i nije tako teško dobiti vizu i pokrenuti svoj biznis.

Koje industrije su tražene u MENA regiji?

Dubai nije samo super destinacija za influensere ili za odmor. Pričamo o gradu koji je postao hab za blokčejn tehnologije. U MENA regiji je od 3 miliajde dolara investicija u toku prošle godine, trećina otišlo u fin-tech (od toga deo i u blokčejn rešenja), zatim u transport i logistiku (oko 15%) a oko 10% u e-commerce (B2B i B2C).

Specifična klima i geografske karakteristike određuju još dve zanimljive oblasti: zelene tehnologije i inovacije u poljoprivredi oko kojih se takmiče lokalne vlade. Pogledajte i Masdar City projekat, carbon neutral grad u okolini Abu Dabija. Dobro je znati i da se neke od najvećih građevinskih firmi sveta takođe nalaze u ovom području.

3 Ivanova saveta osnivačima i osnivačicama

1. Važno je da imate mentora ili uzora – ne obavezno iz vaše industrije.
Ukoliko ih trenutno nemate, pronađite ih u bližoj okolini i javite im se, pitajte za pomoć i savet. Velike su šanse da će vam većina izaći u susret.

2.Radoznalost i eksperimentisanje tokom cele karijere su važni.
Ivan navodi da je do sada promenio 5 ili 6 karijera – odavno je prošlo vreme industrijske revolucije kada fakultet tačno određuje ono što ćete raditi. Što više iskustva sakupite, razumećete se bolje u više vertikala i donosićete bolje odluke.

3. Jedno od presudnih pitanja koje određuje da li ćete uopšte nešto pokrenuti i koliko daleko ćete stići je: koliko verujete da možete da utičete na budućnost i menjate svet? Ivan smatra da je to veoma važno promeniti na našem podneblju koje je i zbog skorije istorije, ali i zbog ekonomske situacije naviknuto na trpljenje i na neku vrstu suženog opsega verovanja u vlastitu moć da menjamo svet.

Odnos prema ženama osnivačima

Ukoliko ste osnivačica startapa u MENA regijiu zmite u obzir dve stvari – jedna je da se polako menjaju ustaljeni odnosi, a druga je da ćete naići na društvene prepreke poput toga da muškarci provode vreme posle posla zajedno i tako produbljuju svoje odnose. Ta okupljanja su ženama i dalje nedostupna i ta nedostupnost networkinga jeste realna prepreka.

Poslušajte ceo razgovor sa Ivanom Jakovljevićem na LINKU, jer se u njemu krije još korisnih saveta.

*Autorka teksta: Katarina Popović, osnivačica Pitch Bitch Consultancy i trener startapa za pitch i javni nastup.

Raising Talks vebinari realizuju se u okviru Raising Starts programa podrške startapima u najranijim fazama razvoja. Program sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd, uz podršku Vlade Švajcarske, u okviru projekta “Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova”.