Iako njihov broj u tehnološkom sektoru raste, žene su i dalje manjina u startap svetu i ređe se odlučuju na pokretanje i razvoj sopstvenih startapa. Prema poslednjem izveštaju PitchBook-a i u velikim evropskim VC firmama samo 15,2% donosilaca odluka su žene!
Osim, nemogućih pitanja sa kojima se u procesu fundraising-a susreću, i sama investicija za žene osnivače dolazi sa “dodatnim cehom”.
Ovo nam u razgovoru potvrđuje i Dina Mehulić, mentorka koja radi sa startapima u okviru naših programa. Posle više od 15 godina korporativnog iskustva, i rada sa stratapima kroz brojne inicijative podrške, Dina je osnovala Lady’s Realm, agenciju koja osnažuje žene i ističe veći diverzitet u poslovanju kao stratešku neophodnost.
– U sferi u kojoj i dalje dominiraju muškarci, ženama je neretko potrebno više vremena, truda i rada da zavrede poštovanje. To se često manifestuje kroz situacije gde žene moraju konstantno iznova dokazivati svoje kompetencije i autoritet, bez ozbira na seniornost, dok se muškarcima pretpostavlja.
– Neretko u procesu fundraising-a se ženama postavlja nemoguće pitanje nakon nemogućeg pitanja jer jednostavno investitorima (muškarcima) nedostaje poverenje u njihove liderske sposobnosti. Prema nedavnim izveštajima, startapi koje vode žene dobijaju manje od 3% svih investicija od strane VC fondova – ističe Dina.
Šta je potrebno da se ovo prevaziđe?
Mnogi lideri zagovaraju veće uključivanje žena u venture finansiranje, jer studije pokazuju da je verovatnije da će ženski investitori pre svojih muških kolega da investiraju u startape koje vode žene. Iako, navodi Dina, postoje napori da se podrži raznolikost, VC fondovi i dalje favorizuju muške osnivače jer, naprosto, većina fundraising deck-ova koja stige do njih su od muških osnivača.
– Studije pokazuju da se manje sredstava ulaže u startape koje vode žene, a kada i dobiju finansiranje, često je manje u poređenju sa startapovima koje vode muškarci. Potrebno je više svesti, edukacije i promena u strukturi VC fondova kako bi se ovaj problem prevazišao.
Nedovoljan broj žena među investitorima dodatno komplikuje ovaj odnos.
– Nedavna studija je nažalost potvrdila da za ženske osnivače, prikupljanje sredstava samo od ženskih VC investitora dolazi sa cenom – navodi Dina.
– Analizom više od 2.000 startapa koji su dobili finansiranje, autori su otkrili da su firmama koje vode žene, a čiji je prvi krug finansiranja bio isključivo od ženskih VC investitora, dvostruko manje šanse da će prikupiti sredstva za drugi krug. To je zbog efekta poznatog kao efekat atribucije: kada ljudi vide da je ženski osnivač dobio finansiranje od muškog investitora, pretpostavljaju da je to zato što je kompetentna i njen startap je jak. Ali ako isti osnivač ima samo ženske investitore, ljudi su skloniji da pretpostave da je njen uspeh rezultat njenog pola, a ne njene kompetentnosti.
U ovakvom okruženju raste i pritisak na žene “da budu savršene”, a ženama se i često pripisuje “imposter sindrom”. Iako i muškarci “boluju” od njega, jak je pritisak društva na žene da budu savršene u svakoj sferi života kako bi bile prihvaćene i poštovane.
– Savršena žena, majka, lider, to su nemogući standardi koji nas neretko dovode do stresa i povećane anksioznosti. Žene se suočavaju sa pritiscima da usklade karijeru i porodicu, često se osećajući kao da moraju izabrati između njih. Iz vlastitog iskustva mogu potvrditi, beskompropisno možete voditi i biznis i biti majka, jednako kako to može i muškarac. Njimu se ipak, naravno ne dovodi u pitanje kako balasira na relaciji work-life.
Veći diverzitet timova znači njihovu veću produktivnost i profitabilnost
– Timovi sa raznolikim pozadinama i iskustvima su 35% produktivniji i 87% je verovatnije da će doneti prave odluke. Žene preduzetnice u ovoj industriji često međusobno pomažu jedne drugima, umrežavaju se, uzdižu jedna drugu, što je nešto što dolazi prirodno – navodi naša sagovornica.
Za veće razumevanje, broj i bolju podršku ženama osnivačicama startapa, smatra ona, potrebno je više incijativa za promociju rodne ravnopravnosti, obezbeđivanje mentorstva i pristupa resursima, kao i osnaživanje žena da preuzmu vodeće uloge u tehnološkom sektoru.
Autor: Ivana Bezarević, NTP Beograd