Leanpay, који се развија најпопуларнијој fintech ниши – Buy Now Pay Later (BNPL) и омогућава потрошачима куповину на рате на месту куповине, затворио је нову рунду финансирања серије Б, обезбеђујући укупну инвестицију од 10 милиона евра! Рунду су предводили BlackPeak Capital и Catalist Romania Fund II, оба нова инвеститора у портфолију компаније, којима су се придружили South Central Ventures i Lead Ventures, који су већ инвестирали у Leanpay у претходним рундама (2019. и 2021. године).
Мало је fintech компанија у регији, можда чак ниједне, која је дошла до овог милестона и величине, и нарочито смо поносни што су део заједнице НТП Београд од својих почетака.
Leanpay је започео своје пословање у Научно-технолошком парку Београд 2016 године. У почетним корацима, подржали смо њихово учешће у акцелераторском програму TLV Global Launchpad на Tel Aviv University Entrepreneurship Center који је донео boost у раном развоју стартапа. Кроз нашу мрежу и сарадњу са Технолошким парком Љубљана, помогли смо да започну бизнис и отворе канцеларију у Словенији, која је мапирана као најважније тржиште у региону. Кроз године смо пратили њихов раст и подржали ширење и развој кроз саветовање, међународне конекције и приступ инвеститорима.
Од тада су порасли на 100 запослених са канцеларијама у Београду, Словенији, Румунији и Мађарској, и плановима да ускоро дуплирају број запослених. Нова рунда ће им омогућити и да учврсте позицију на словеначком и прошире операције на тржишту Румуније и Мађарске, као и наставе са увођењем иновативних услуга како би постали шампион у дигиталном потрошачком кредитирању у региону Централне и Источне Европе.
Као један од оснивача, Миша Живић не крије одушевљење новом инвестицијом. Искуство које има је драгоцено и како је од велике важности и другим оснивачима, великодушно за наш блог са заједницом дели прве утиске и научене лекције након нове инвестиције.
Како сте водили нову рунду и колико је времена требало да је затворите? Шта су били највећи изазови?
– Цео процес fundraising-а је трајао нешто мало мање од 11 месеци. Deck за рунду серије Б смо направили на крају августа 2023, и рунду смо затворили половином јула 2024. Процес је био максимално ефикасан, али инвеститори данас желе да науче доста више о компанији. Додатно ми имамо комплексну структуру јер послујемо у неколико држава, и у свакој држави имамо посебну компанију, тако да је процес due diligence- a и састављање investment документације трајао дуже.
Конкуренција на fintech сцени је све већа, које стратегије сте користили да бисте се истакли и међу другим fintech компанијама који траже финансирање? Каква је ваша визија будућности ове индустрије и где видите своју компанију у њој?
– Fintech је једна од најкомпетативнијих ниша у tech индустрији. Мислим да Leanpay издвајају 4 ствари. Прва, ми се такмичимо у lending сфери, док велика већина других компанија се налази у дебит сфери (плаћања, рачуни итд). Друго, имамо јако добар раст у задњих неколико година. Компанија се просечно дуплира сваке године из угла прихода, док смо од Серије А до рунде Серије Б порасли 3,9 пута у приходима. Треће, имамо тим који је представља прави баланс предузетничких и банкарских вештина. Четврто, имамо одличан “unit economics” и компанија је у Q2 2024 постала профитабилна.
– Са једне стране, мале fintech компаније имаће изазов да привуку капитал, јер инвеститори траже доказане пословне моделе са позитивним unit economics. Са друге стране видимо да су скоро сви unicorns у fintech, као што су Klarna и Revolut, постали профитабилни, и да су сада у моментуму раста. Глобално fintech је узео тек 2% удела банкама, тако да је огроман пут пред индустријом и сигурно ће моментум помоћи да се fintech компаније значајно учврсте. Две споменуте компаније ће ускоро на берзу, и уколико излазак на берзу буде јако успешан то ће додатно оснажити поверење инвеститора у fintech пословне моделе.
Leanpay је већ у клубу компанија са милионским инвестицијама. Шта су научене лекције из ове рунде?
– Као што сам споменуо, цео процес је трајао јако дуго, тако да треба почети на време, док компанија има довољно резерве кеша да издржи цео процес. Додатно, треба смислено изабрати инвеститоре којима посветиш више времена. Многи инвеститори нису добар fit из више разлога, док неки немају затворене фондове па компанија може доста енергије потрошити на инвеститоре који у ствари нису у позицији да испоруче инвестицију на време. Последње, јако је битна припрема материјала о компанији. Што више структурианог материјала, то је већа шанса задржати пажњу инвеститора.
Какву улогу су играли ваш тим и мрежа подршке током процеса прикупљања инвестиције?
– У стартапу, чак и у Серија Б фази, тим је најбитнија варијабла. Пошто је процес дуг и посбено захтеван за CEO и највиши ниво менаџмента, компанија мора имати добар middle management који ће на себе узети и више током периода fundraising-а, јер Ц левел има доста мање времена за редовне активности. Мрежа подршке је посебно битна у ранијим фазама развоја компаније. У каснијим фазама, утицај за нијансу опада, јер би требало да је компанија развила контакте из индустрије. Свакако, имати праву мрежу подршке увек је битно.
– Подршка НТП Београд је била изузетно битна у нашем почетку. Ми смо кренули 2016 године, у то време је био активан само South Central Ventures фонд, који је затим и инвестирао у компанију, док осталих фондова није било и пруступ капиталу је био доста тежак. Екосистем је тек кренуо да се формира и знање о томе како се гради стартап је било лимитирано. На пример, у том тренутку финансирање нашег боравка у акселератору у Израелу од стране НТП Београд је био јако важан за наш даљи развој.
Који би био твој савет стартапима који су сада у процесу fundraising-а, како се стиже до вишемилионске рунде? Шта су најважнији фактори за успех?
– Многи ће мислите да је идеја, али не. Тим је тај у који се улаже, и први инвеститори ће тражити да добију поверење у тим, и разумеју да ли тај тим има вештине и способности да изнесе дату идеју на тржиште. После тима, долази производ и тржиште, па онда егзекуција итд, у фазама. Мој главни савет је, немојте крити ваше идеје, оне су ништа без тима. Напротив, делите ваше идеје са што више људи, како би добили feedback и побољшали ваш USP. Други савет, никада немојте ићи у тај пут сами, требате партнере и коосниваче, који допуњују вас и ваше компетенце на прави начин. А све након тога, сами ће наћи решења ако су прави предузетници, сигуран сам у то.
Са тимовима у Србији, Словенији, Румунији и Мађарској, како одржавате мотивацију и фокус, посебно у изазовним периодима?
– Тренутно компанија има око 100 запослених. Планирамо даљи раст броја запослених након рунде, те ћемо за 2 године скоро удвостручити тим. Одржавати личну мотивацију као основач стартaпа је вештина за себе. Потребно је огроман унутрашња снага и стрпљење да се изађе на крај са свим изазовима, и добри оснивачи једноставно морају да постану јако чврсте и стабилне особе. Лично сваки изазов гледам као прилику за учење, и то ми помаже да себе мотивишем. Када погледам уназад, више ме испуњава знање које сам стекао на овом путу, од самих успеха које смо до сада направили.
Имајући у виду актуелне инвестиционе околности, где видиш највише простора за развој нових послова и прилика за стартапе из Србије? И како да привучемо више инвестиција у овај регион, Србију пре свега?
– Мислим да капитала има доста, можда чак и превише. Фондови имају изазова да пласирају свој новац. Али то значи да нема довољно добрих прилика у земљи и региону. Морамо бити искрени и отворени око тога. Као што сам
рекао, идеја не добија новац, већ бизнис. А бизнис је интегрални скуп тима, идеје и егзекуције. Србија има пуно талента у ИТ-у и пуно талента у менаџменту. Нажалост, та два скупа се ретко преклапају, те је то разлог зашто пуно новца инвеститора остане неискоришћено. Нужно се требају мотивисати људи који су искусни у вођењу компанија да уђу у стартап екосистем, и да се споје са нашим ИТ талентом. Просечна старост оснивача у Америци који је успешно затворио рунду финсансирања је 34 године. Људи од 20-ак година ретко постану успешни оснивачи из првог покушаја. Свакако најбољи пут у учењу је try and fail. Али професионална инвестициона заједница мора да буде сигурна да тај пут учења у одређеном екосистему даље резултат. И због тога су нам више него потребне успешне приче. Треба нам 5 до 10 успешних прича да би показали свету да наш екосистем зна да води тај процес учења. И да будемо јасни, успешна прича је добра продаја компаније. Наш тренутно успех јесте можда прва станица на том путу, али и даље је тешко звати је успешном причом.
Аутор: Ивана Безаревић, НТП Београд