Кратак, а моћан водич: како да освојите америчко тржиште? - Naučno-tehnološki park Beograd

Кратак, а моћан водич: како да освојите америчко тржиште?

Научно технолошки парк у Београду током целе 2021. организује серију едукативних вебинара Raising Talks у којима гостују успешни стартап оснивачи.

Америка већ дуго важи за обећану земљу за предузетнике. Међутим, америчко тржиште је огромно и комплексно. За упознавање са његовим кретњама добро је имати имати некога ко је већ “домаћи” у Америци. Наш саговорник у последњем издању Raising Talks разговора са успешним предузетницима је Владимир Вукићевић. Као серијски предузетник (са три успешна стартапа у Америци), инвеститор и тренутно кооснивач и CEO betterandbetter.com савршени је водич за стартапе из Србије на њиховом путу освајања америчког тржишта. Његова компанија унапређује наше постојеће навике додајући им здравствени аспект, на пример – креира еколошке пасте за зубе који у наш организам додају неопходне витамине само кроз процес прања зуба!

Први корак је да разумете како је америчко тржиште сегментирано
Најпре географски – источна, западна обала и сам југ су потпуно различити када се ради о индустријама које су најзаступљеније. Њу Јорк је место за финтецх, медије и цонсумер продуцтс, док у Бостону владају медтецх и биотецх. На источну обалу – у Сан Франциско и Силицијумску долину идете ако је ваш стартап у дубоким технологијама (АИ, роботицс), финтецх-у и иновацијама у прехрамбеној индустрији (о чему смо имали wебинар са Дарком Мандићем, предузетником и проналазачем Мелибио, меда из лабораторије). Јужна Калифорнија са Холивудом је место за креирање и дистрибуцију садржаја као и за све стартапе који се баве индустријом забаве и познатима. Југ Америке (Тексас и Флорида) постају управо све популарнији, јер су трошкови живота и рада далеко мањи него у другим популарним тецх дестинацијама, а повезаност са Јужном Америком отвара и нова тржишта.
Уколико дижете инвестиције у раној фази развоја, пут ће вас навести у Њу Јорк или Сан Франциско (и целу Bay Area). Када подижете серију А или даље, вероватније је да ће вас занимати Лос Ангелес, Тексас или неко треће место.

Важно је разумети и да амерички купци у већини живе у предграђима и руралним деловима Америке. Имајте то у виду јер се често о Америци размишља само у градовима.

Други корак – пронађите контакт у Америци који вам може помоћи
Заборавите на цолд емаилс и LinkedIn поруке, потребно је да имате некога (или некога ко зна некога) и ко може да вас и ваш рад препоручи. Владимир наводи да су контакти које је преко Serbian Entrepreneurs остварио били веома важни за успех његовог стартапа. Зато саветује да и сами одатле кренете, јер су Serbian Entrepreneurs заједница најуспешнијих српских предузетника у Америци и свету и њихова мрежа, савети и контакти вам могу променити живот и бизнис.

Трећи корак – када презентујете, немојте одмах продавати
Врло важан савет који ће вам помоћи да обликујете начин на који се представљате. Стартап оснивачи често крећу од свог производа, јер су дубоко у тој проблематици. Међутим, потребно је да се одмакнете од суве продаје и причу започнете тако што ћете саговорнику дати да вас упозна и да види колико сте ви и ваша прича (ваше “зашто”) уникатни и занимљиви. Тако стварате дијалог и повезујете се са саговорником. Тек тада када је саговорнику јасно да сте се намерили да мењате свет, отварају се врата да објасните како, колико и када ћете то урадити. Када јурите инвестицију, сетите се увек изреке: “Ако желите новац, тражите савет, а ако вам треба савет, тражите новац”. За још конкретних савета како да значајно побољшате своју питцх презентацију погледајте овде.

Четврти корак – размишљајте глобално, од самог старта
Потребно је да размишљате као инвеститор – да ваш производ или услуга може да игра на великом тржишту (или некој великој порцији светског тржишта), јер вас то чини далеко занимљивијима инвеститорима. О другим начинима финансирања стартапа у Америци погледајте и наш Raising Talks разговор о крипто финансирању.

Пети корак – Пронађите своје адвокате
Легални систем у Америци је веома развијен и важно је да будете свесни правног аспекта пословања у Америци. Најбољи савет је да вам неко ко већ има искуства препоручи адвокате који имају стартап искуства и знања, да бисте избегли да трошите новац узалуд на адвокате који могу да вам се “учине супер” али нису прави за вас. Ово нас опет враћа на савет да нађете некога ко већ успешно послује у Америци.

Шести корак – Делавер је место за отварање америчке фирме
Коју можете и отворити и ако нисте амерички држављанин. У зависности од тога шта правите, информишите се да ли вам је америчка фирма уопште потребна. Ако припадате финтецх и wеб 3 таласу, могуће је да можете и са фирмом са неког другог поднебља да функционишете. Међутим, ако правите производе који ће физички постојати и бити нуђени америчким купцима, боље је да имате C-corp који се најлакше отвара у Делаверу. Важно је знати и да се амерички инвеститори теже одлучују да улажу у компаније које нису из Америке.

Седми корак – погледајте око себе, имате одличне могућности тренутно у Србији

У занимљивом обрту у стартап игрици, Владимир је велики део инвестиције од 4 милиона долара подигао у Србији. По његовим речима, стартап заједница овде врви од иновација и промена и подсећа га на Њу Јорк од пре 10 година. У тој кошници у којој смо сада има пуно могућности, доста капитала, а опет мања је конкуренција него рецимо у екосистему какав је Сан Франциско или Њу Јорк. Другим речима – гајити глобалну стартап идеју у Србији је сада одлична позиција и треба је искористити.

Три савета из праксе Владимира Вукићевића

  1. Важно је да имате кратко памћење
    Дешаваће се пуно разочарања, промашаја и слепих улица на вашем стартап путу. Зато је важно да све брзо заборавите и кренете што пре даље, према вашем циљу. То је као када играте тенис – већину времена је потребно само да останете у игри и враћате лоптицу. А онда дође и тренутак када имате победнички поен и искористите га.
  2. Будите филтер за feedback
    Добијаћете пуно различитих мишљења и савета од различитих људи на вашем путу. Често ће ти савети бити у супротности једни са другима. Важно је да сакупљате и филтрирате сав тај feedback и да почнете да препознајете шта је за вас корисно а шта није. На пример, ако често добијате исти савет на једну тему – време је да детаљније погледате тај део вашег посла.
  3. Отпорност на поразе чини чуда
    Резилијентност ће вас довести много даље него јак старт који брзо губи дах. Потребно је да одбијања не доживљавате лично већ само да промените колосек или ниво и гурате даље. Овим се круг савета затвара и враћа нас на први савет. Кратко памћење и отпорност на поразе су невероватне вештине за дуговечност у стартап арени.

За крај, Владимир је цитирао чувеног хокеј играча Вејна Грецког: “Клизам тамо где пак иде, а не где је сада” – ако правите компанију која не узима у обзир еколошки аспект бизниса или рецимо нема бар педесетогодишњу перспективу, (када ви више не будете ЦЕО), размислите како да тамо где свет иде укључите у ДНА ваше компаније.

Послушајте цео разговор са Владимиром Вукићевићем, јер се у њему крије још корисних савета који ће вас добро припремити за америчко тржиште.

*Ауторка текста: Катарина Поповић, оснивачица Pitch Bitch Consultancy и тренер стартапа за јавни наступ.

Следећи вебинар у оквиру Raising Talks стартап платформе очекује нас у мају 2022. За корисне стартап информације, запратите активности Научно технолошког парка на Facebook, Instagram и LinkedIn мрежама.

Raising Talks вебинари реализују се у оквиру Raising Starts програма подршке стартапима у најранијим фазама развоја. Програм спроводи Научно-технолошки парк Београд, уз подршку Владе Швајцарске, у оквиру пројекта “Технопарк Србија 2 – Подстицање извоза кроз развој технолошких паркова”.